1975
Roku
1978 byla vypracována nová koncepce rozvoje ČNP, přičemž se do
konce roku 1985 počítalo s vyřazením řady našich lodí (m/s
Jiskra, Košice, Brno, Vítkovice, Blaník, Sitno, Radhošť a
Kriváň), ale současně se počítalo s obnovou naší floty a
s jejím rozšířením o dvě plavidla tj. celkem tedy na čtrnáct
lodí.
Na vodu byla spuštěna
loď Třinec, obdobných technických
kvalit jako loď Bratislava.
5.6. byl znovu otevřen
Suezský průplav.
Ústředí se 13.1.
přestěhovalo do provizorní budovy Na Hagiboru (Praha 10,
Počernická 168), která byla postavena za rekordních 10 měsíců
(jako zařízení budoucího staveniště sportovního areálu). Přitom
obejem stavebních prací nebyl malý (zastavěná plocha 1637m2,
obestavěný prostor 11459m3, vznikol 83 kanceláří a 3 zasedací
místnosti pro cca 200 lidí. Příprava nové výstavby pokračovala,
ale po požáru Veletržního paláce bylo rozhodnuto řešení ubytování
ČNP odsunout ve prospěch výstavby nových budov pro vyhořelé PZO a
ČNP byly odebrány i dosud vytvořené finanční prostředky na
investiční výstavbu.
Byla dokončena první
etapa přestavby rekreačního střediska ve Smolných Pecích (6
pokojů a dvě noclehárny s celkovou ubytovací kapacitou cca
40 osob, kuchyní, jídelnou a dvěma klubovnami).
stav k
1.1.
|
|
|
|
za
rok
|
|
|
lodě
|
|
|
|
přeprava
|
|
|
celkem
|
počet
|
11
|
|
množství
|
tis.tun
|
1202,0
|
z
toho
|
G
|
7
|
|
z
toho
|
vl.lodě
|
1202,0
|
|
B
|
4
|
|
|
naj.lodě
|
0,0
|
kapacita
|
|
|
|
dopravné
|
mil.Kčs
|
448,5
|
nosnost
|
tis.DWT
|
188,4
|
|
z
toho
|
vl.lodě
|
448,5
|
z
toho
|
G
|
56,0
|
|
|
naj.lodě
|
|
|
B
|
132,4
|
|
prům.sazba
|
Kč/1
t
|
373,1
|
tonáž
|
tis.BRT
|
125,6
|
|
příjmy
za
|
cestující
|
0,3
|
hodnota
|
|
|
|
|
|
|
pořiz.
|
mil.Kčs
|
807,5
|
|
výsledky
|
|
|
zůst.
|
mil.Kčs
|
491,0
|
|
výkony
|
mil.Kč
|
463,0
|
|
%
|
61
|
|
odpisy
|
mil.Kč
|
68,5
|
ZP
ČNP
|
|
|
|
režie
|
mil.Kč
|
9,1
|
pořiz.
|
mil.Kčs
|
810,2
|
|
zisk
|
mil.Kč
|
138,3
|
zůst.
|
mil.Kčs
|
492,8
|
|
|
|
|
|
|
|
|
k
rozdělení
|
mil.Kč
|
138,3
|
pracovníci
|
|
|
|
odvody
|
mil.Kč
|
106,2
|
prům.stav
|
osob
|
754
|
|
podíl
|
%
|
76,8
|
z
toho
|
ústředí
|
109
|
|
příděly
fondům
|
mil.Kč
|
32,0
|
|
námořníci
|
645
|
|
nerozd.HV
|
mil.Kč
|
|
Přírůstkem Bratislavy
v předchozím roce se změnil i poměr v počtu jednotek i
nosnosti ve prospěch BCC. Počet cizích státních příslušníků na
lodích se zvýšil na 20.
dle
lodí
|
|
provozní
výsledky
|
tuno
|
|
finanční
výsledky
|
|
poř.
|
|
návratnost
|
odp.
|
loď
|
cest
|
EČ
|
MEČ
|
tuny
|
míle
|
míle
|
|
tržby
|
zisk
|
odp.
|
přínos
|
hodn.
|
|
%
|
roky
|
%
|
Jiskra
|
31
|
337
|
31
|
25
|
51
|
21
|
|
36,7
|
22,5
|
2,0
|
24,4
|
23,6
|
|
103,7
|
1,0
|
8,4
|
Košice
I.
|
13
|
369
|
8
|
262
|
72
|
768
|
|
31,5
|
14,4
|
6,9
|
21,3
|
83,2
|
|
25,6
|
3,9
|
8,3
|
Brno
|
4
|
339
|
30
|
54
|
42
|
485
|
|
75,0
|
42,7
|
5,4
|
48,1
|
63,7
|
|
75,5
|
1,3
|
8,4
|
Vítkovice
I.
|
6
|
333
|
31
|
204
|
50
|
1047
|
|
30,9
|
9,0
|
10,2
|
19,3
|
127,8
|
|
15,1
|
6,6
|
8,0
|
Blaník
|
6
|
350
|
36
|
23
|
44
|
158
|
|
33,2
|
10,8
|
3,4
|
14,2
|
39,3
|
|
36,1
|
2,8
|
8,6
|
Sitno
|
6
|
335
|
31
|
23
|
48
|
175
|
|
41,2
|
18,6
|
3,5
|
22,1
|
43,4
|
|
50,9
|
2,0
|
8,0
|
Radhošť
|
7
|
375
|
12
|
27
|
45
|
160
|
|
26,1
|
2,7
|
3,8
|
6,5
|
43,2
|
|
15,0
|
6,7
|
8,7
|
Kriváň
|
6
|
341
|
24
|
20
|
66
|
196
|
|
44,8
|
18,9
|
3,5
|
22,3
|
43,4
|
|
51,5
|
1,9
|
8,0
|
Praha
|
8
|
319
|
31
|
205
|
73
|
1381
|
|
22,2
|
0,2
|
8,5
|
8,8
|
113,8
|
|
7,7
|
13,0
|
7,5
|
Mír
II.
|
4
|
335
|
21
|
42
|
57
|
445
|
|
44,6
|
15,8
|
7,1
|
22,9
|
91,0
|
|
25,2
|
4,0
|
7,8
|
Bratislava
|
9
|
363
|
9
|
220
|
64
|
1150
|
|
36,7
|
12,5
|
10,6
|
23,1
|
131,0
|
|
17,6
|
5,7
|
8,1
|
Třinec
|
3
|
103
|
2
|
97
|
31
|
501
|
|
25,7
|
13,4
|
3,7
|
17,1
|
164,5
|
|
10,4
|
9,6
|
2,2
|
cestující
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
|
0,3
|
0,3
|
0,0
|
0,3
|
|
|
|
|
|
|
103
|
3899
|
266
|
1202
|
643
|
6487
|
|
448,8
|
181,8
|
68,6
|
250,4
|
968
|
|
25,9
|
3,9
|
7,1
|
Neutěšená
situace ekonomiky hlavních KS se projevila i v mezinárodním
obchodě a velmi výrazně i v oblasti námořních přeprav, především
u trampové dopravy, kde sazby dosáhly nízké úrovně krizového
období 1971-2, ovšem při podstatně vyšších provozních nákladech.
To se odrazilo v HV pouze v omezeném rozsahu v poklesu
rentability importních cest s hromadnými substráty, celkový
výsledek se však dále zlepšil.
Všechny lodě opět ziskové, rekordního výsledku dosáhla loď
Jiskra, která za jediný rok vyprodukovala více prostředků, než
bylo vloženo do pořízení lodi. Ale i další 3 lodě vykázaly
návratnost vyšší než padesát procent.
Počet provozně ukončený cest v jednom roce cest poprvé
překročil hranici sto.
dle
relací
|
|
|
|
|
|
tuno
|
|
|
prov.
|
kat.
|
relace
|
cest
|
EČ
|
|
tuny
|
míle
|
míle
|
|
tržby
|
zisk
|
G
|
BSV
|
21
|
1357
|
|
139
|
229
|
1356
|
|
225,3
|
131,3
|
G
|
Kuba
|
12
|
717
|
|
50
|
72
|
264
|
|
39,4
|
6,6
|
G
|
Levanta
|
31
|
337
|
|
25
|
51
|
21
|
|
36,7
|
25,6
|
B
|
cesty
|
3
|
103
|
|
97
|
31
|
501
|
|
25,7
|
13,5
|
B
|
T/C
|
36
|
1384
|
|
891
|
260
|
4344
|
|
121,3
|
57,1
|
|
|
103
|
3898
|
|
1202
|
643
|
6486
|
|
448,5
|
234,1
|
Lodě byly zaměstnány
převážně v relaci do Arabského zálivu a Indie, v kubánské relaci
zůstala koncem roku v provozu pouze jedna loď. BCC byly nadále
provozovány v časovém nájmu za podmínek uzavřených v roce
1973, nový Třinec byl nasazen na přepravu surovin pro
Metalimex.
Na celkovém zisku se
podílí relace do Iráku a Indie 56%, Kuba pouze 3%, BCC
30%.
|