Partneři tuzemští
Československá námořní plavba patří do skupiny organizací
zařazených v otázkách hospodářského řízení. do sektoru
zahraničního obchodu.
Československá námořní plavba, se statutem
mezinárodni akciové společnosti, je organizací zahraničního
obchodu s postavením středního článku, řízeného přímo
federálním ministerstvem ZO. FMZO stanovuje hospodářské úkoly a
hodnotí činnost ČNP. Ačkoli charakter činnosti ČNP je zcela
specifický z hlediska provozu československých námořních
lodí, které trvale působí v zahraničí, nemá podnik
z tohoto titulu žádné výjimky v existujících základních
právních a hospodářských normách a předpisech a řídí se tudíž
obecnými pravidly jako ostatní podniky resp. organizace
zahraničního obchodu.
Ze základních předpisů pamatuje na specifiku ČNP
pouze Zákoník práce v některých dílčích ustanoveních
pracovně právních předpisů posádek čs. námořních lodí.
Z existujících hospodářských předpisů jsou projednány
individuální výjimky u příspěvku na sociální zabezpečení (ze
základny pro odvod jsou vyloučeny mzdy cizích státních
příslušníků a naloďovací příplatek (placený v USD) a u
odpisů (snížena životnost lodí z 20 na 15 let a stanovena
diferencovaná sazba odpisů pro prvých 7 a zbývajících 8 let
životnosti.
ČNP jako organizace řízená FMZO se ve své
činnosti řídi obecnými principy zahraničně politické a obchodní
orientace zahraničně obchodní činnosti. Svoji obchodní politiku
při nákupu i provozu vlastních lodí podřizuje ČNP zájmům čs.
zahraničního obchodu. Společenské aspekty rozhodování ČNP jsou
zakotveny jednak v souboru předpisů a směrnic FMZO, které
jsou promítnuty do podnikových pravidel, a jednak v systému
ekonomických nástrojů, které orientují finanční a devizovou
politiku ČNP žádoucím směrem ke zvyšováni efektivnosti všech
stránek činnosti podniku.
Rovněž způsob kontroly plnění plánu, rozboru
hospodářské činnosti a hodnocení výsledků hospodářské činnosti
ČNP je prováděn podle celostátních zásad a pokynů vydaných
FMZO.
V otázkách technického a legislativního provozování
námořní dopravy námořními loděmi je ČNP podřízena FMD, kterému ze
zákona o námořní plavbě č. 61/1952 Sb. vyplývá povinnost státního
dozoru nad dodržováním zákona o námořní plavbě a mezinárodních
úmluv, týkajících se především bezpečnosti plavby, závazných i
pro ČSSR.
Naše právní
předpisy, týkající se námořní dopravy, jsou značně zastaralé a
budou novelizovány. Jde zejména o zákon č. 61/1952 Sb. o námořní
plavbě a vyhlášky MD č. 86 z 24/5/1955 o společné havárii v
námořní dopravě ač. 160 z 27/7/1956 o podmínkách přepravy nákladů
po moři, a dále Nařízení MD č. 39 z 13/8/1955 o omezené
odpovědnosti provozovatele lodi.
Námořní dopravy se
také dotýká zákon č. 513/1991 Sb. Obchodní zákoník - v §61 0-629
- Smlouva o přepravě věci, v §630-637 - Smlouva o nájmu
dopravního prostředku v §638-641 - Smlouva o provozu dopravního
prostředku.
Novela zákona o
námořní plavbě č. 61/2000 Sb. byla přijata
24.2.2000.
Naše legislativa
presumuje obligatorní písemnou formu smluv, obsah do značné míry
je na smluvní volnosti stran a dává přednost použití tzv.
mezinárodních zvyklostí. To odpovídá §43 zákona č. 61/1952 o
námořní plavbě, který poskytuje možnost použití mezinárodních
zvyklostí v námořní dopravě i tehdy, odchylují-Ii se od
vnitrostátních předpisů.
je hlavním
tuzemským partnerem, který vystupuje jako zástupce zbožových
organizaci zahraničního obchodu, sjednává na jejích účet přepravu
zásilek, koordinuje připravenost zboží k nakládce a
připravenost lodí a zabezpečuje dodáni zboží k lodí, event.
jeho nakládku a vykládku. Spolupráce ČNP s Čechofrachtem je
upravena dohodou, která nabyla účinnosti dne 1.1.1977.
Z monopolního postaveni Čechofrachtu vyplývá jeho prvořadý
význam při vzájemné spolupráci.
z hlediska
zajišťování přeprav čs. zahraničního obchodu jsou
nejdůležitějšími nepřímými partnery ČNP zejména zbožové
organizace zahraničního obchodu s hromadnými substráty: OZO
KOOSPOL (obilí, cukr), FERROMET (hutní materiály), KERAMETAL
(rudy a koncentráty, PETRIMEX (hnojiva), CHEMAPOL (chemikálie a
tekuté náklady) a
HTS (speciální zboží, převážně pro armádní
účely-vozidla,zbraně, munice apod.).
Vztahem Čechofrachtu k ostatním OZO se
zabývá jeden ze základních dokumentů, výnos č. 9 FMZO ze dne
29.5.1980 o postupu při uzavírání a provádění
zahraničně-obchodních operací, který na úseku mezinárodni
přepravy v kapitole 4, par. 86-88 vymezuje vztahy
Čechofracht a ostatních OZO. Vztah ČNP k Čechofrachtu je
stipulován v par. 88 výše uvedeného výnosu.
Citujeme:
a) provozovatel československých námořních lodí
(Československá námořní plavba - mezinárodni akciová společnost)
je povinen přednostně nabízet organizacím kapacitu námořních lodí
pro přepravu vyváženého nebo dováženého zboží.
Dopravní smlouvy se zahraničními zájemci o
přepravu může uzavírat jen v případech; kdy přepravní
kapacita lodí není využita československými organizacemi nebo
v případech, kdy poskytování přepravních služeb cizím
zájemcům je z hlediska čs. devizového hospodářství
výhodnější. Při stejných přepravních podmínkách je provozovatel
čs. námořních lodí povinen zabezpečovat přepravu pro čs.
organizace.
b) za účelem využití přepravní kapacity lodí čs.
organizacemi může provozovatel čs.námořních lodí nabízet své
přepravní služby přímo organizacím, které však mohou sjednávat
uskutečňování námořní přepravy jen prostřednictvím čs.
zasilatelské organizace.
Přednostní používání čs. dopravních prostředků
stanovuje. též zákon č.42/80 Sb. o hospodářských stycích se
zahraničím.
V praxi výše citovaný par. 88 Výnosu č. 9
FMZO znamená, že OZO Čechofracht má právo a povinnost zajišťovat
přepravu všech zásilek po moři, které čs. OZO v zámoří
nakupují nebo do zámoří prodávají, a to ve všech případech, kdy
nákupní parita určuje OZO povinnost obstarat příslušný lodní
prostor. Čechofracht vystupuje v tomto případě jako
zprostředkovatel (broker) mezi OZO a majitelem dopravního
prostředku, event. provozovatelem lodě. Pro vztahy Čechofrachtu a
ČNP při nákupu, resp. prodeji přepravních služeb, platí stejné
zásady jako když Čechofracht obstarává lodní prostor u
zahraničních partnerů. Při sjednávání námořních obchodů mezi
Čechofrachtem a ČNP platí v plném rozsahu tzv. princip
světových cen.
Přeprava zboží pro čs.plátce dopravného
|
|
|
|
podíl v
%
|
|
|
|
ČSSR
|
|
prům.
|
ČSSR
|
|
|
rok
|
tis.tun
|
mil.Kčs
|
sazba
|
tun
|
Kčs
|
sazba
|
|
|
|
|
|
|
|
1952
|
9
|
|
|
50,0
|
0,0
|
0,0
|
1953
|
|
|
|
|
|
|
1954
|
14
|
|
|
49,6
|
0,0
|
0,0
|
1955
|
70
|
|
|
56,5
|
0,0
|
0,0
|
1956
|
100
|
|
|
52,7
|
0,0
|
0,0
|
1957
|
110
|
|
|
56,7
|
0,0
|
0,0
|
1958
|
87
|
|
|
50,9
|
0,0
|
0,0
|
1959
|
159
|
20,1
|
126,2
|
52,0
|
59,3
|
114,2
|
1960
|
219
|
25,0
|
114,1
|
44,4
|
45,6
|
102,9
|
1961
|
240
|
29,4
|
122,2
|
47,0
|
55,5
|
118,0
|
1962
|
250
|
34,1
|
136,3
|
57,1
|
59,8
|
104,7
|
1963
|
248
|
36,8
|
148,6
|
52,8
|
53,1
|
100,5
|
1964
|
488
|
52,7
|
107,9
|
57,5
|
62,1
|
107,9
|
1965
|
370
|
44,0
|
118,9
|
51,9
|
52,1
|
100,5
|
1966
|
437
|
41,5
|
95,1
|
66,8
|
60,8
|
91,0
|
1967
|
522
|
81,9
|
156,7
|
63,6
|
57,3
|
90,1
|
1968
|
327
|
71,1
|
217,2
|
45,5
|
36,7
|
80,6
|
1969
|
145
|
61,7
|
425,2
|
21,3
|
32,2
|
150,6
|
1970
|
227
|
81,2
|
357,6
|
25,6
|
38,7
|
151,3
|
1971
|
434
|
159,4
|
367,1
|
46,5
|
60,4
|
129,8
|
1972
|
489
|
150,5
|
307,7
|
55,2
|
69,8
|
126,5
|
1973
|
422
|
178,1
|
421,9
|
45,2
|
63,8
|
140,9
|
1974
|
253
|
233,2
|
922,6
|
18,7
|
58,5
|
312,0
|
1975
|
276
|
278,4
|
1008,7
|
23,0
|
62,1
|
270,3
|
1976
|
591
|
343,0
|
580,5
|
40,4
|
72,3
|
179,0
|
1977
|
855
|
255,6
|
299,0
|
55,5
|
74,2
|
133,6
|
1978
|
948
|
269,2
|
283,9
|
64,1
|
75,5
|
117,8
|
1979
|
779
|
239,7
|
307,8
|
53,9
|
70,7
|
131,2
|
1980
|
1015
|
359,9
|
354,5
|
59,3
|
74,6
|
125,7
|
1981
|
994
|
385,9
|
388,4
|
67,9
|
69,6
|
102,5
|
1982
|
1186
|
412,8
|
348,0
|
66,4
|
72,9
|
109,9
|
1983
|
1040
|
288,7
|
277,6
|
59,9
|
67,5
|
112,7
|
1984
|
1076
|
375,9
|
349,4
|
59,0
|
75,1
|
127,4
|
1985
|
1210
|
395,3
|
326,8
|
64,4
|
74,7
|
116,1
|
1986
|
1326
|
365,4
|
275,6
|
70,8
|
76,1
|
107,5
|
1987
|
925
|
217,1
|
234,6
|
56,6
|
58,9
|
104,1
|
1988
|
803
|
207,3
|
258,1
|
44,0
|
49,1
|
111,6
|
1989
|
877
|
245,7
|
280,1
|
40,9
|
41,0
|
100,3
|
1990
|
535
|
147,2
|
274,9
|
20,2
|
19,2
|
95,2
|
1991
|
50
|
13,7
|
274,9
|
1,9
|
1,2
|
59,8
|
1992
|
|
|
|
|
|
|
1993
|
|
|
|
|
|
|
1994
|
|
|
|
|
|
|
1995
|
|
|
|
|
|
|
1996
|
|
|
|
|
|
|
1997
|
|
|
|
|
|
|
1998
|
|
|
|
|
|
|
1952-98
|
20109
|
6101,6
|
303,4
|
32,3
|
33,1
|
102,4
|
|
|
|
|
|
|
|
1959-90
|
19669
|
6087,8
|
309,5
|
50,0
|
60,5
|
120,9
|
|
|
|
|
|
|
|
max
|
1326
|
412,8
|
1008,7
|
70,8
|
76,1
|
312,0
|
min
|
145
|
20,1
|
95,1
|
18,7
|
19,2
|
80,6
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
podíl v
%
|
|
|
|
ČSSR
|
|
prům.
|
ČSSR
|
|
|
období
|
tis.tun
|
mil.Kčs
|
sazba
|
tun
|
Kčs
|
sazba
|
|
|
|
|
|
|
|
1952-58
|
390
|
0,0
|
|
53,8
|
0,0
|
0,0
|
1959-66
|
2412
|
283,7
|
117,6
|
54,4
|
56,1
|
103,1
|
1967-76
|
3687
|
1638,4
|
444,4
|
37,3
|
58,1
|
155,7
|
1977-83
|
6817
|
2211,9
|
324,5
|
61,1
|
72,0
|
117,9
|
1984-90
|
6753
|
1953,9
|
289,3
|
48,8
|
53,3
|
109,2
|
1991-94
|
50
|
13,7
|
274,9
|
0,5
|
0,3
|
66,2
|
1995-98
|
0
|
0,0
|
|
0,0
|
0,0
|
0,0
|
|
|
|
|
|
|
|
1952-98
|
20109
|
6101,6
|
303,4
|
32,3
|
33,1
|
102,4
|
Podíl čs.plátců
dopravného,které bylo fakturováno výhradně přes Čechofracht a
které zahrnuje exportní zásilky na bázi CIF a importní na bázi
FOB, činil v průměru za období 1959-1990 50% v množství
a 60% v hodnotě dopravného s kolísáním
v jednotlivých letech. Za období 1952-1958 nejsou
k dispozici údaje o struktuře přeprav v hodnotě
dopravného, 1991-1998 bylo již veškeré zboží (pro Čft pouze
50tis.tun za 13,7mil.Kč) přepravováno pro cizí plátce a hrazeno
ve volné měně.
ČNP uzavírala
s Českou státní pojišťovnou a jejím závodem pro zahraniční
pojištění a zajištění pojištění kaska
námořních lodí (obdoba havarijního pojištění motorových vozidel
v tuzemsku). Toto pojištění je
také nazýváno "HulI and Machinary Insurance" - "H + M" (tzn.
pojištění trupu a motoru). Pojištění
kryje
-
poškození lodi a jejího zařízení
v důsledku nahodilých událostí
-
nepříznivé
povětrnostní podmínky,
-
srážka s jinou lodí nebo
nábřežím,
-
najetí na mělčinu či podmořskou
skálu,
-
škody způsobené nedbalostí posádky
apod.),
-
část nákladů na společnou havárii (General
Average)
někdy ve dvojím
vyjádření pro dílčí škody a celkovou ztrátu lodi.
Sazby pojištění kaska
byly odvozeny zpravidla od velikosti, druhu, pojistné hodnoty lodě (odvozené od současné
tržní hodnoty lodě) a škodním
průběhu předchozího období (3-5 let).
Důležitou okolností
byla i druh a velikost tzv.franšízy. Franšíza je spoluúčast
pojištěného na vzniklé škodě buď
- podmíněná
(integrální) -škoda do výše franšízy se nehradí, při jejím
překročení je poskytnuta plná náhrada beze srážky
nebo
- nepodmíněná
(odečítací) – škoda do výše franšízy se nehradí, je uhrazen jen
rozdíl škody po odečtení Pojištění se
uzavíralo prostřednictvím České státní pojišťovny se na
mezinárodních pojišťovacích trzích (zejména v Londýně). Česká
státní pojišťovna kryla větší část svých rizik u zahraničních
pojišťoven, převážně na anglickém londýnském pojišťovacím
trhu.
S Českou státní
pojišťovnou uzavírá ČNP i pojištění
a)
válečné (zvýšení pojistného při najetí oblasti,
vyhlášené jako nebezpečné)
b)
posádky (pojištění
svršků posádky, někdy i pojištění životní a
úrazové)
Významná je spolupráce
v oblasti zábrany škod, kde pojišťovna směřuje poskytnuté
finanční prostředky do tří oblastí
-
nákupu a instalace moderních navigačních a
dalších bezpečnostních systémů, včetně satelitní
komunikace
-
zvyšování kvalifikace a odbornosti pracovníků
floty
-
nákupu moderních záchranných prostředků pro
členy posádek
pojištění lodí a
pos.
|
1967
|
1970
|
1975
|
1980
|
1985
|
1990
|
1994
|
1967-94
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
v
mil.Kč
|
7,5
|
10,9
|
18,6
|
20,4
|
24,6
|
54,3
|
73,8
|
210,0
|
podíl na pev.bez
oprav
|
13,9
|
12,1
|
12,8
|
14,8
|
11,7
|
10,4
|
12,3
|
11,9
|
podíl na
provozních
|
8,1
|
8,4
|
7,0
|
5,9
|
5,4
|
6,9
|
9,8
|
7,5
|
vývoj proti
1967
|
100
|
146
|
249
|
274
|
329
|
727
|
988
|
|
S výjimkou části
pojištění posádky bylo pojištění hrazeno devizovým zúčtováním
v měně KS (Česká pojišťovna pojištění kaska lodí hradila
devizově zajistitelům) a pojištění odpovědnosti bylo hrazeno
devizově přímo příslušnému P&I Clubu.
Z Československa
bylo
-pro ústředí
nakupována většina materiálů a služeb
-na lodě
dodáváno
a) část potravin, zejména tzv. suchý proviant (potraviny
nepodléhající zkáze při přepravě a skladování na lodi –mouka,
cukr, luštěniny, konzervy apod.), pivo, ale i mražené
maso.
b) část materiálů a inventáře od tuzemských výrobců
(např.lana, hutní materiál, štauerský materiál-potřebný
k upevnění nákladu uvnitř lodě a na palubě-jako dřevo,
řetězy, lana, dále zařízení kuchyně, nábytek, přístroje,
kancelářské potřeby, nářadí, náhradní díly apod.)
c)
část služeb, zejména dopravních při přepravě
posádek i zásob, spojových, půjčovné filmů, kulturní potřeby
(audio a videokazety aj)
Kriteriem byla
výsledná cena při dodání na loď (tzn včetně nákladů přepravy
nižší nebo stejná ve srovnání se zahraničními dodavateli při
srovnatelné kvalitě)
Většina zboží,
určeného pro lodě byla shromažďována v lodním skladu, kde
byly kompletovány zásilky pro jednotlivé lodě a odkud byla
kamiony (většinou společně se zásilkami piva a čerstvého nebo
mraženého proviantu) dodávána do evropských přístavů
k příslušné lodi.
Podíl nákladů
placených v Kč:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1967-1989
|
náklady
|
|
dodávky z
ČSSR
|
|
v
|
|
|
položka
|
celkem
|
|
mil.Kč
|
max
|
min
|
|
%
|
max
|
min
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
potraviny
|
52,2
|
|
12,4
|
8,9
|
0,0
|
|
23,7
|
47,7
|
0,4
|
mat.a
inv.
|
54,5
|
|
9,5
|
3,3
|
0,4
|
|
17,4
|
23,1
|
13,1
|
cestovné
|
19,9
|
|
7,8
|
4,2
|
0,1
|
|
39,0
|
46,9
|
27,2
|
dopravné
|
10,5
|
|
4,2
|
1,9
|
0,1
|
|
39,9
|
56,2
|
24,8
|
spoje
|
3,3
|
|
2,7
|
0,8
|
0,1
|
|
81,3
|
94,0
|
50,8
|
kulturní
potřeby
|
1,8
|
|
1,8
|
0,5
|
0,1
|
|
99,2
|
100,0
|
94,9
|
pojištění
posádky
|
0,9
|
|
0,3
|
0,2
|
0,0
|
|
36,9
|
100,0
|
10,1
|
ostatní
|
10,3
|
|
0,2
|
0,2
|
0,0
|
|
2,2
|
3,4
|
0,0
|
repre
|
0,1
|
|
0,0
|
0,0
|
0,0
|
|
27,8
|
54,5
|
0,0
|
Přehled zachycuje
náklady pouze za vybrané roky 1967,1970,1975,1980,1985 a 1989,
přičemž ve sledovaných letech objem i podíl dodávek z ČSSR
značně kolísal. Z hlediska hodnoty dodávek vykazují největší
objem potraviny, materiál a inventář, cestovné a dopravné,
z hlediska podílu na celkových nákladech kulturní potřeby,
spoje, dopravné a cestovné.
Z ostatních
nákladů je podíl čs.dodávek zanedbatelný u náhradních dílů 1,4% a
u pevného inventáře 1,8%, v proměnných nákladech pouze 1,8%
u nakládacích a vykládacích výloh z titulu dodávek
štauerského materiálu z tuzemských
zdrojů.
|