Provozní náklady lodí
Provozní náklady lodí jsou tvořeny náklady,
které jsou jednoznačně přiřazeny k určité lodi, buď za
jednotlivé cesty (proměnné) případně za delší období (zpravidla
jeden rok- pevné náklady vč.oprav))
1. pevné
představující fixní
náklady na udržení lodi v řádném provozním stavu schopném
přepravovat zboží z jednoho přístavu po moři do jiného
přístavu. Náklady jsou relativně
nezávislé na relaci, v níž je loď nasazena (ovlivňuje náklady pouze rozdílnou úrovní cen
těch materiálů a služeb, které je nutné nezbytně nakoupit
v nácestných přístavech - např.čerstvé potraviny, praní
prádla, spoje
apod.).
Mezi nejdůležitější
položky patří
- mzdy – vyplácené na základě pracovní smlouvy podle
stanoveného tarifního zařazení příslušné funkce a různých
příplatků (za přesčasovou práci pokud není čerpána
v náhradním volnu, za obtížnou práci – prašný nebo
nebezpečný náklad, práce nahrazující dodavatelské organizace a
další činnosti obsažené v interních předpisech. Zvláštní
kategorií byl tzv.naloďovací přípatek (vyplácený v USD
v závislosti na zastávané funkci) a v počátečním období
též možnost převodu určité části
korunové mzdy na tuzexové
poukázky.
potraviny –
stravování pracovníků lodí je zajištěno bezplatně přímo na lodi a
jídlo je připravováno z potravin, dodávaných z tuzemska
(tzv.suchý proviant – mouka, mražené maso apod.) a čerstvých potravin, zakoupených
v nácestných přístavech (ovoce, zelenina, mléko, ryby
apod.)
- materiál a inventář – využívány rovněž přednostně
dodávky z tuzemska případně SZ
na základě cenové kalkulace vč.skladování v tuzemském lodním
skladu a dopravy na lodě. Ostatní
výrobky byly nakupovány nebo
dodávány kontraktními dodavateli v nezbytné míře
v nácestných přístavech
- cestovné – náklady na cestovní výdaje (jízdné a náhrady cestovních výloh – diety)
pro posádky při nalodění a vylodění. Střídání bylo orientováno na evropské přístavy
a pro zhospodárnění bylo prováděno zčásti vlastními nebo
v tuzemsku najatými autobusy. V zámoří bylo střídání
prováděno pouze v individuálních případech (nemoc, úraz,
rodinné důvody apod.). V poslední době však se posádky
střídaly již po odjetí doby stanovené v kolektivní smlouvě
z celého světa
- spoje – náklady na telekomunikační spojení lodě
s ústředím , nájemci lodí, přístavními organizacemi apod.
Využíváno především radiové spojení na a z moře (v ústředí
silná radiostanice, umožňující přes pobřežní stanice a později i
přes družici spojení do celého světa s využití faxu, telexu
a v poslední době i prostřednictvím počítačů)
- praní prádla – lodě postupně vybavovány vlastními
automatickými pračkami, nicméně část osobních i pracovních oděvů
byly zadávány přístavním specializovaným
organizacím
-
kulturní vyžití posádek –
náklady na dodávky (nákup a půjčovné) filmů, audio a videokazet
pro využití volného času
posádek
- pojištění – náklady na pojištění
- kaska (poškození lodi a jejího
zařízení v důsledku nahodilých událostí – nepříznivé
povětrnostní podmínky, srážka s jinou lodí nebo nábřežím,
najetí na mělčinu či podmořskou skálu, škody způsobené nedbalostí
posádky apod.), někdy ve dvojím vyjádření pro dílčí škody a
celkovou ztrátu lodi, sazby zpravidla podle tonáže
BRT
- válečné připojištění (zvýšení
pojistného při najetí oblasti, vyhlášené jako
nebezpečné)
- odpovědnosti (škody
vyplývající z odpovědnosti rejdaře za provoz lodi a
přepravovaný náklad), sazba zpravidla podle nosnosti
DWT
- posádky (pojištění svršků
posádky, někdy i pojištění životní a úrazové)
- odpisy – sazby odpisů, stanovené zpravidla podle
celostátních pravidel, kde jednou z položek jsou i námořní
lodě. Sazby byly stanoveny podle normované životnosti
lodě
- 20 let v roční
výši 5,5% do roku 1968 včetně
- 15 let
v průměrné roční výši 6,7%, při současném rozložení odpisů
5,5% prvých 8 let a 8%
zbývajících 7 let od roku 1969
- mazadla – maziva a oleje potřebné pro provoz
hlavního (pohánějící lodní šroub) a pomocných motorů
(vyrábějící elektrickou energii pro celou loď)
- voda – pitná voda pro potřeby přípravy jídla,
provoz kuchyně a osobní hygienu,
nakupovaná v nácestných přístavech v množství potřebném
pro následnou cestu
Souhrn těchto
položek, kalkulovaných a sledovaných za loď a kalendářní rok,
stanovený jako denní průměr, byl základní jednotkou pro ocenění
hodnoty času, potřebného na cestu (v komerčním provozu) nebo
opravu (trvání oprav včetně přejezdů) a pro kalkulaci a
porovnávání efektivnosti
jednotlivých možných variant provozu nebo oprav.
Jako součást pevných
nákladů, která však byla hodnocena v souhrnu za celý rok pak
byly náklady na
opravy:
l) přímé
náklady na opravy
- běžné na odstranění poruch při
cestě i v přístavech, zpravidla prováděné posádkou, někdy
však nezbytné provést v přístavu (při vyšších nárocích na
potřebné technické prostředky)
- roční (klasifikační) –
periodické opravy hlavních částí lodě, předepsané příslušnou
námořní klasifikační společností v určité časové periodě.
Vzhledem k časové i finanční náročnosti těchto oprav
(zhrnovala i prohlídku a nátěry podvodní části lodě na suchém
doku) bylo snahou interval mezi těmito náročnými opravami
prodloužit
- náhradní díly – kromě
některých náhradních dílů, které byly loď povinna sebou
vozit se jednalo o ND, dodávané
z tuzemského lodního skladu přímo k termínu zamýšlené
opravy
- pevný inventář – inventář
sloužící dlouhodobě k zajištění provozu lodě
Vnitropodnikově se
nákladů na opravy započítávaly i pevné náklady na mimoexpolatační
čas a proměnné náklady, potřebné na cestu a pobyt
v opravárenské loděnici.
2. proměnné
představují náklady
spojené s konkrétní cestou (s přepravou určitého druhu zboží
a typem přepravní smlouvy -
tzv.Charter Party
C/P).
-
pohonné hmoty - spotřeba paliva, kterým je poháněn hlavní
stroj a pomocné motory. Lodě se jimi zásobují podle uvažované
spotřeby na bezpečné dojetí do přístavu, kde hodlají provést
další čerpání (bunkrování). Přitom berou v úvahu, jakou část
přepravní kapacity palivo, uskladněné v lodních tancích
zabírá (a o příslušné dopravné rejdař přichází) a cenové relace
při nákupu v různých oblastech
- nakládací a vykládací výlohy – náklady spojené
s přepravou zboží z nábřeží na loď, bezpečné uložení
v lodních skladištích příp.i na palubě (vč.upevnění proti
pohybu na moři a vykládkou
(přeprava z lodi na břeh). Loď může používat překládací
zařízení přístavu nebo vlastní zařízení (jeřáby)
- přístavní poplatky – výlohy, spojené s najetím
přístavu, kde jsou prováděny operace s nakládkou nebo
vykládkou zboží. Výše je odvozena zpravidla podle velikosti lodi
v BRT, zvlášť jsou účtovány některé služby vyžádané lodí –
přemístění lodi mezi nábřežími vlečnými čluny, použití lodivoda
při plavbě z rejdy (kotviště lodí před přístavem, kde lodě
čekají na povolení vjezdu) do vlastního přístavu
apod.
- průjezdní poplatky – náklady spojené
s průjezdem lodi vymezenou oblastí – průplavem, úžinou, po
řece - tam, kde je vyžadována
důkladná znalost místa, kudy loď proplouvá z hlediska šířky
plavební trasy, bezpečné hloubky s ohledem na ponor lodi,
podvodní překážky apod. Pro tyto trasy je obvyklé a někdy i
povinné najmout lodivoda.
- agentská provize – náklady na služby potřebné při
pobytu lodi v přístavu nebo průjezdu, poskytované lodi
specializovanou organizací, která je zajišťuje. Výše je odvozena
místně od různých veličin (zejm. rozsah poskytnutých služeb
a ve vyúčtování jsou jednotlivé
služby rozepsány)
-
připojištění
- zvýšení pojistného při najetí oblasti,
vyhlášené jako nebezpečné nebo kryjící další rizika, spojené
s charakterem zboží a možností jeho poškození
U celé skupiny
nákladů došlo k řadě metodických změn, většinou před rokem
1967, kde však nejsou k dispozici potřebné údaje. Mezi
nejdůležitější patří přesun nákladů
a) na pevný inventář z pevných do nákladů na
opravy
b) na mazadla a vodu z proměnných do
pevných
Struktura nákladů se mění v závislosti na počtu a
hodnotě lodí (která ovlivňuje 2 z největších položek pevných nákladů – odpisy a pojištění)
, nasazení v určité relaci (které se liší cenovou úrovní
proměnných nákladů) a způsobem přepravy (resp.typem přepravní
smlouvy, kde se stanoví, které náklady platí rejdař a které
nájemce, u časových nájmů neplatí rejdař zpravidla proměnné
náklady vůbec).
V tabulce jsou uvedeny údaje v pětiletých intervalech,
s vyjímkou roku 1967, kdy došlo k zásadní změně cenové
úrovně ze světových na VRCV a konce období, kdy byly naposled
tyto údaje k dispozici.
v mil.Kč
v běžných cenách daného roku:
skupina
|
1960
|
1965
|
1967
|
1970
|
1975
|
1980
|
1985
|
1990
|
1994
|
pevné bez
oprav
|
24,6
|
24,1
|
53,6
|
90,3
|
144,9
|
137,8
|
210,1
|
524,0
|
600,6
|
opravy
|
4,3
|
2,3
|
6,9
|
12,5
|
37,0
|
32,5
|
32,2
|
118,1
|
69,3
|
pevné
včetně
oprav
|
28,8
|
26,5
|
60,5
|
102,8
|
181,9
|
170,2
|
242,3
|
642,1
|
669,9
|
proměnné
náklady
|
15,5
|
19,5
|
30,9
|
26,4
|
79,4
|
172,9
|
208,9
|
142,3
|
86,6
|
provozní náklady
|
44,3
|
45,9
|
91,4
|
129,1
|
261,3
|
343,1
|
451,3
|
784,4
|
756,5
|
Podíl proměnných
nákladů značně kolísá nejen v závislosti na způsobu
pronajímání lodí, ale i růstu nákladů na nákup pohonných hmot a
dalších materiálů a služeb. Markantní je pokles především
v roce 1990 a 1994, kdy převahu nabývají bulkcariery a
časové nájmy.
Náklady
v procentech z celkových provozních nákladů:
skupina
|
1960
|
1965
|
1967
|
1970
|
1975
|
1980
|
1985
|
1990
|
1994
|
pevné bez
oprav
|
55,5
|
52,5
|
58,7
|
69,9
|
55,4
|
40,2
|
46,6
|
66,8
|
79,4
|
opravy
|
9,6
|
5,1
|
7,5
|
9,7
|
14,2
|
9,5
|
7,1
|
15,1
|
9,2
|
pevné
včetně
oprav
|
65,1
|
57,6
|
66,2
|
79,6
|
69,6
|
49,6
|
53,7
|
81,9
|
88,6
|
proměnné
náklady
|
34,9
|
42,4
|
33,8
|
20,4
|
30,4
|
50,4
|
46,3
|
18,1
|
11,4
|
provozní náklady
|
100,0
|
100,0
|
100,0
|
100,0
|
100,0
|
100,0
|
100,0
|
100,0
|
100,0
|
Nárůst nákladů
v procentech proti roku 1967:
skupina
|
1960
|
1965
|
1967
|
1970
|
1975
|
1980
|
1985
|
1990
|
1994
|
pevné bez
oprav
|
46
|
45
|
100
|
168
|
270
|
257
|
392
|
978
|
1121
|
opravy
|
62
|
34
|
100
|
181
|
539
|
473
|
469
|
1719
|
1009
|
pevné
včetně
oprav
|
48
|
44
|
100
|
170
|
301
|
282
|
401
|
1062
|
1108
|
proměnné
náklady
|
50
|
63
|
100
|
85
|
257
|
560
|
676
|
461
|
280
|
provozní
náklady
|
48
|
50
|
100
|
141
|
286
|
376
|
494
|
858
|
828
|
Pevné
náklady představují konstantní složku, která závisí především na
počtu a struktuře provozovaných jednotek a na inflačním vývoji
jednotlivých položek. Mezi nejvýznamnější položky patří mzdy
(s prudkým nárůstem po roce 1990), odpisy (kolísající
v závislosti na stáří, ceně a použití odpisové normy
odpisovaných lodí) a pojištění, větší náklady jsou i na
potraviny, materiál a inventář.
v mil.Kč
v běžných cenách daného roku:
položka
|
1960
|
1965
|
1967
|
1970
|
1975
|
1980
|
1985
|
1990
|
1994
|
mzdy
|
5,3
|
5,6
|
12,4
|
20,9
|
32,7
|
42,3
|
60,9
|
125,4
|
232,7
|
potraviny
|
2,0
|
1,6
|
2,5
|
4,1
|
6,7
|
8,9
|
11,4
|
25,3
|
30,7
|
mat.a
inv.
|
2,1
|
1,8
|
2,8
|
3,4
|
7,5
|
8,0
|
12,3
|
40,9
|
33,7
|
cestovné
|
0,0
|
0,3
|
0,4
|
1,1
|
2,6
|
2,5
|
4,3
|
24,1
|
22,3
|
spoje
|
0,0
|
0,1
|
0,1
|
0,3
|
0,4
|
0,9
|
0,8
|
3,3
|
3,5
|
praní
|
0,0
|
0,1
|
0,2
|
0,3
|
0,7
|
0,9
|
1,0
|
0,0
|
3,7
|
filmy
|
0,0
|
0,1
|
0,1
|
0,3
|
0,5
|
0,3
|
0,3
|
0,0
|
0,2
|
ostatní
|
1,2
|
0,4
|
0,3
|
0,7
|
1,7
|
3,0
|
5,7
|
26,4
|
13,8
|
pojištění
|
3,2
|
2,9
|
7,5
|
10,9
|
18,6
|
20,4
|
24,6
|
54,3
|
73,8
|
odpisy
|
10,9
|
11,2
|
25,5
|
45,0
|
68,5
|
44,7
|
81,5
|
208,6
|
154,1
|
mazadla
|
|
|
1,6
|
2,9
|
4,5
|
5,2
|
6,4
|
13,5
|
30,3
|
voda
|
|
|
0,2
|
0,2
|
0,4
|
0,7
|
0,9
|
2,2
|
2,0
|
celkem
|
24,6
|
24,1
|
53,6
|
90,3
|
144,9
|
137,8
|
210,1
|
524,0
|
600,6
|
Náklady
v procentech z celkových pevných nákladů:
položka
|
1960
|
1965
|
1967
|
1970
|
1975
|
1980
|
1985
|
1990
|
1994
|
mzdy
|
21,5
|
23,2
|
23,1
|
23,1
|
22,6
|
30,7
|
29,0
|
23,9
|
38,7
|
potraviny
|
8,2
|
6,7
|
4,7
|
4,5
|
4,7
|
6,4
|
5,4
|
4,8
|
5,1
|
mat.a
inv.
|
8,4
|
7,3
|
5,2
|
3,8
|
5,2
|
5,8
|
5,8
|
7,8
|
5,6
|
cestovné
|
0,0
|
1,2
|
0,7
|
1,2
|
1,8
|
1,8
|
2,1
|
4,6
|
3,7
|
spoje
|
0,0
|
0,5
|
0,2
|
0,4
|
0,3
|
0,7
|
0,4
|
0,6
|
0,6
|
praní
|
0,0
|
0,5
|
0,5
|
0,4
|
0,5
|
0,6
|
0,5
|
0,0
|
0,6
|
filmy
|
0,0
|
0,3
|
0,3
|
0,4
|
0,3
|
0,2
|
0,2
|
0,0
|
0,0
|
ostatní
|
4,8
|
1,7
|
0,6
|
0,8
|
1,1
|
2,2
|
2,7
|
5,0
|
2,3
|
pojištění
|
12,9
|
12,1
|
13,9
|
12,1
|
12,8
|
14,8
|
11,7
|
10,4
|
12,3
|
odpisy
|
44,2
|
46,4
|
47,6
|
49,9
|
47,3
|
32,5
|
38,8
|
39,8
|
25,7
|
mazadla
|
0,0
|
0,0
|
3,0
|
3,2
|
3,1
|
3,8
|
3,0
|
2,6
|
5,0
|
voda
|
0,0
|
0,0
|
0,3
|
0,3
|
0,3
|
0,5
|
0,4
|
0,4
|
0,3
|
celkem
|
100,0
|
100,0
|
100,0
|
100,0
|
100,0
|
100,0
|
100,0
|
100,0
|
100,0
|
Nejvíce se zvýšil
podíl mezd, klesl podíl odpisů, ostatní položky při kolísání
v jednotlivých letech si zachovaly stabilní
úroveň.
Nárůst
nákladů v procentech proti roku 1967:
položka
|
1960
|
1965
|
1967
|
1970
|
1975
|
1980
|
1985
|
1990
|
1994
|
mzdy
|
43
|
45
|
100
|
169
|
264
|
342
|
492
|
1013
|
1880
|
potraviny
|
81
|
65
|
100
|
164
|
270
|
356
|
456
|
1016
|
1229
|
mat.a
inv.
|
74
|
63
|
100
|
122
|
270
|
287
|
442
|
1473
|
1213
|
cestovné
|
0
|
74
|
100
|
285
|
678
|
638
|
1127
|
6282
|
5803
|
spoje
|
0
|
132
|
100
|
345
|
420
|
945
|
847
|
3326
|
3453
|
praní
|
0
|
49
|
100
|
142
|
299
|
348
|
413
|
0
|
1510
|
filmy
|
0
|
57
|
100
|
238
|
350
|
192
|
235
|
0
|
179
|
ostatní
|
340
|
118
|
100
|
209
|
477
|
854
|
1628
|
7573
|
3966
|
pojištění
|
42
|
39
|
100
|
146
|
249
|
274
|
329
|
727
|
988
|
odpisy
|
43
|
44
|
100
|
176
|
268
|
175
|
319
|
818
|
604
|
mazadla
|
0
|
0
|
100
|
184
|
285
|
330
|
403
|
850
|
1909
|
voda
|
0
|
0
|
100
|
138
|
218
|
427
|
526
|
1333
|
1185
|
celkem
|
46
|
45
|
100
|
168
|
270
|
257
|
392
|
978
|
1121
|
Proti roku 1967
vykazují největší nárůst cestovné a spoje, nejnižší pak odpisy a
pojištění.
(běžné – na moři nebo
v přístavech, roční – v loděnici) se vyvíjejí nepravidelně
(roční opravy se realizují sice v rámci stanovených termínů,
ale v době vhodné z hlediska provozu, technického stavu
a finanční situace podniku, takže může dojít ke kumulaci
v jednom roce).
Náklady na opravy
v mil.Kč v běžných cenách daného roku:
položka
|
1960
|
1965
|
1967
|
1970
|
1975
|
1980
|
1985
|
1990
|
1994
|
opravy
|
|
1,4
|
4,0
|
6,2
|
19,4
|
23,2
|
22,3
|
89,5
|
37,4
|
náhr.díly
|
|
1,0
|
2,8
|
6,0
|
15,4
|
9,3
|
9,9
|
28,5
|
31,9
|
pev.inv.
|
|
|
|
0,3
|
2,3
|
|
|
|
|
celkem
|
4,3
|
2,3
|
6,9
|
12,5
|
37,0
|
32,5
|
32,2
|
118,1
|
69,3
|
Náklady
v procentech z celkových nákladů na opravy:
položka
|
1960
|
1965
|
1967
|
1970
|
1975
|
1980
|
1985
|
1990
|
1994
|
opravy
|
0,0
|
58,3
|
58,6
|
49,6
|
52,3
|
71,3
|
69,2
|
75,8
|
54,0
|
náhr.díly
|
0,0
|
41,7
|
41,4
|
48,4
|
41,5
|
28,7
|
30,8
|
24,2
|
46,0
|
pev.inv.
|
0,0
|
0,0
|
0,0
|
2,0
|
6,1
|
0,0
|
0,0
|
0,0
|
0,0
|
celkem
|
100,0
|
100,0
|
100,0
|
100,0
|
100,0
|
100,0
|
100,0
|
100,0
|
100,0
|
Nárůst
nákladů v procentech proti roku 1967:
položka
|
1960
|
1965
|
1967
|
1970
|
1975
|
1980
|
1985
|
1990
|
1994
|
opravy
|
0
|
34
|
100
|
154
|
482
|
576
|
555
|
2226
|
929
|
náhr.díly
|
0
|
34
|
100
|
212
|
540
|
327
|
348
|
1002
|
1121
|
celkem
|
62
|
34
|
100
|
181
|
539
|
473
|
469
|
1719
|
1009
|
Struktura a vývoj
jednotlivých položek tuto nepravidelnost potvrzuje. Pokud by byly
sledovány jednotlivé roky po sobě následující, obraz by se
poněkud upravil.
Proměnné náklady jsou
v letech 1960 a 1965 zaznamenány pouze v celkové výši,
struktura není k dispozici.
v mil.Kč
v běžných cenách daného roku:
položka
|
1960
|
1965
|
1967
|
1970
|
1975
|
1980
|
1985
|
1990
|
1994
|
poh.hmoty
|
|
|
11,2
|
10,2
|
42,0
|
85,8
|
110,4
|
63,4
|
13,1
|
přístavní
popl.
|
|
|
7,6
|
5,1
|
10,8
|
26,3
|
43,7
|
42,2
|
15,4
|
nakl.a
vykl.výl.
|
|
|
7,0
|
6,5
|
17,6
|
39,5
|
14,4
|
2,4
|
0,2
|
průj.popl.
|
|
|
3,1
|
1,3
|
3,2
|
8,4
|
19,6
|
12,7
|
5,7
|
agent.prov.
|
|
|
1,1
|
1,2
|
4,0
|
5,1
|
11,4
|
11,5
|
5,8
|
připojištění
|
|
|
|
|
|
|
1,6
|
7,8
|
1,2
|
ostatní
|
|
|
0,9
|
2,0
|
1,8
|
7,7
|
7,8
|
2,3
|
45,1
|
celkem
|
15,5
|
19,5
|
30,9
|
26,4
|
79,4
|
172,9
|
208,9
|
142,3
|
86,6
|
Náklady jednotlivých
položek proměnných nákladů se vyvíjely velmi nerovnoměrně
v závislosti zejména
na
a) nasazení v jednotlivých relacích (s rozdílnou cenovou
úrovní přístavních poplatků a výloh)
b) cenové úrovní pohonných hmot (s trvalým růstem a prudkým
vzestupem v období ropných krizí)
c)
struktuře floty a formách nájmu
Tyto skutečnosti se
odrážejí i ve struktuře a vývoji
jednotlivých položek, nejmarkantněji po roce 1990.
Náklady
v procentech z celkových proměnných nákladů:
položka
|
1960
|
1965
|
1967
|
1970
|
1975
|
1980
|
1985
|
1990
|
1994
|
poh.hmoty
|
0,0
|
0,0
|
36,2
|
38,7
|
52,9
|
49,7
|
52,8
|
44,5
|
15,1
|
příst.poplatky
|
0,0
|
0,0
|
24,6
|
19,2
|
13,7
|
15,2
|
20,9
|
29,7
|
17,8
|
nakl.a
vykl.výl.
|
0,0
|
0,0
|
22,7
|
24,7
|
22,1
|
22,9
|
6,9
|
1,7
|
0,3
|
průj.popl.
|
0,0
|
0,0
|
10,1
|
5,1
|
4,0
|
4,8
|
9,4
|
8,9
|
6,6
|
agent.prov.
|
0,0
|
0,0
|
3,7
|
4,6
|
5,0
|
3,0
|
5,5
|
8,1
|
6,7
|
připojištění
|
0,0
|
0,0
|
0,0
|
0,0
|
0,0
|
0,0
|
0,8
|
5,5
|
1,4
|
ostatní
|
0,0
|
0,0
|
2,9
|
7,7
|
2,3
|
4,5
|
3,7
|
1,6
|
52,1
|
celkem
|
100,0
|
100,0
|
100,0
|
100,0
|
100,0
|
100,0
|
100,0
|
100,0
|
100,0
|
Nárůst
proměnných nákladů v procentech proti roku 1967:
položka
|
1960
|
1965
|
1967
|
1970
|
1975
|
1980
|
1985
|
1990
|
1994
|
poh.hmoty
|
0
|
0
|
100
|
91
|
376
|
768
|
988
|
567
|
117
|
přístavní
poplatky
|
0
|
0
|
100
|
67
|
143
|
346
|
576
|
557
|
203
|
nakl.a
vykl.výlohy
|
0
|
0
|
100
|
93
|
251
|
565
|
206
|
35
|
3
|
průj.popl.
|
0
|
0
|
100
|
43
|
101
|
269
|
632
|
408
|
184
|
agent.prov.
|
0
|
0
|
100
|
108
|
355
|
455
|
1009
|
1017
|
515
|
připojištění
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ostatní
|
0
|
0
|
100
|
227
|
206
|
864
|
870
|
257
|
5049
|
celkem
|
50
|
63
|
100
|
85
|
257
|
560
|
676
|
461
|
280
|
Vývoj
nákladů a jednotlivých položek, zejména u nákladů proměnných, je
třeba posuzovat v souvislosti s vývojem příjmů za
dopravné.
|