Posádky námořních lodí
Československá obchodní
námořní flota, sestávající z deseti lodí je jednou
z nejmladších flot na světě ale stojí na druhém místě za
Švýcarskem co do velikosti námořních flot vnitrozemských státu.
Je cenným přínosem pro náš zahraniční obchod a hraje důležitou
roli zejména v dovozu surovin pro CSSR a ve vývozu našich
strojírenských výrobku. Naše lodi vozí též náklad pro některé
zahraniční firmy a pohybují se téměř ve všech světových
mořích.
Všechny československé
lodě jsou moderní a dobře vybavené. Každá z nich je samostatným
celkem, kouskem naší republiky, kde celá posádka bydlí a žije,
zatím co loď neustále přetíná rovnoběžky a poledníky celé
zeměkoule. Námořníci tam žijí a pracuji. chodí do biografu, hrají
ping-pong a. poslouchají vece hudbu stejně jako členové jejich
rodin doma v republice. Fysické práce je na lodích ještě dost,
ale mnohdy už je nahrazena prací duševní. Člověk snadno ovládá
mohutná soustrojí o výkonu mnoha tisíc koňských sil. seřizuje
automatické a poloautomatické přístroje, ladí elektronická
zařízeni - ale musí vědět jak. Proto mohou na moderních lodích
pracovat jen dobří odborníci. Mimo odbornosti je na palubě
třeba velmi dobré tělesné i duševní zdraví
- loď střídavě pluje v tropech i v mrazivém podnebí -
a naprostá kázeň, bez které by loď nemohla plout je
samozřejmostí. Díky moderní technice není
mořeplavectví tak svízelné a nebezpečné jako za našich
předků. Lidé nejsou závislí na pohonné sile
větru, mají dostatek pitné vody a chutně upravenou stravu
místo nasolených ryb. Loď má pravidelné rádiové
spojení se zemí. v mlze se „dívá" radarem a na
mělčinách už nikdo nevrhá olovnici, protože stačí jen zapnout
ultrazvukový hloubkoměr. Život na lodi se stal všedním a
pravidelným sledem každodenních povinností, vysněné romantiky je
jako šafránu.
Každý den plavby na
širém moři začíná v 00 hodin 00 minut
lodního času. Druhý důstojník převezme službu na
můstku, příslušné mapy s vyznačeným kursem a zakreslenou
poslední polohou lodi. Strážní námořník u kormidla hlasitě
opakuje kurs, kterým právě loď pluje. Je-li moře
klidné, kormidluje automatický pilot. Na rozbouřené hladině musí
kormidlovat člověk, aby svým důvtipem a dovedností vedl
loď proti útočícím vlnám.
Na můstku se nesvítí,
jen růžice gyrokompasu a ukazatele polohy
kormidla žlutozelené prosvítají tmou. V zorném polí kormidelníka
je také zrcátko. ve kterém je vidět
prosvětlenou růžici magnetického kompasu. Za mlhy nebo
jinak snížené viditelnosti pracuje radar a
na jeho kulaté obrazovce světélkují všechny překážky nad
hladinou, které se vyskytují až do vzdáleností 48 námořních mil
od lodě.
Venku na křídle
navigačního můstku stojí strážní námořník. Neustále sleduje obzor
před lodí i po jejích bocích a občas obhlédne též situaci za zádi. Jeho oči jsou velmi dobře vycvičeny, takže
uvidí navigační světla protijedoucí lodi až na vzdálenost sedmi
námořních mil. Ihned hlásí svému důstojníkovi „loď na
kursu“ či „loď dvacet stupňů vpravo“ nebo
„loď deset vlevo“. V rybnatých oblastech musí být
námořník zvláště opatrný, protože mnozí rybáři
mají své čluny neosvětleny a rozsvěcují navigační světla teprve
tehdy, až jim hrozí nebezpečí srážky s jinou lodí. Potom
bývá těžké v poslední chvíli manévrovat
s dvousetmetrovým kolosem při plné
rychlosti.
Několikrát za směnu
prochází nekormidlující strážní námořník celou
lodí na protipožární hlídce. Prohlédne ubytovací prostory
i skladiště na přídi, zajde k barvárně, kde jsou
uloženy hořlavé látky a ohlásí strážnímu důstojníkovi, zda
je vše v pořádku. V půl čtvrté ráno jde budit
prvního důstojníka a ostatní námořníky druhé
směny.
Druhá směna začíná jako
první. Teprve při rozednění se strážní námořník pustí do
důkladného úklidu celého můstku. Umyje
všechna okna i podlahu, vyleští mosazné části lodního
telegrafu. lodní zvon a ostatní mosazné kování
na můstku. Strážní důstojník ještě před rozedněním určí
polohu lodi podle hvězd a zakreslí ji do mapy. V
šest hodin jde strážní námořník vzbudit druhého kuchaře,
který připravuje pro posádku snídani, v půl sedmé budí
stewardy.
Snídaně se podává v půl
osmé. Snídaně bývá vydatná. Vajíčka
upravená na různý způsob, ovesná nebo rýžová kaše, někdy také uzenina
nebo topinky, chléb s máslem a marmeládou, káva nebo čaj.
Čerstvé mléko bývá na všech lodích
vzácností, protože ani v lednici dlouho
nevydrží.
Ještě před snídaní
přichází na můstek loďmistr. Dostává tam od prvního důstojníky,
který má právě strážní službu, souhrnné příkazy o celodenní práci
„daymanů". "Daymani" jsou ti námořnici, kteří nedrží strážní
služby a pracují pod vedením loďmistra v denní směně na
údržbě lodi. Oklepávají z ocelových částí lodi
rez, natírají, promazávají palubní mechanismy,
zaplétají poškozená lana a šijí potřebné předměty z
plachtoviny.
V osm hodin už jsou
všichni "daymani" v barvárně, kde
loďmistr vydává barvy a potřebné nářadí. Na
můstku začíná další služba od osmi do dvanácti hodin.
Nastupuje ji třetí důstojník a odpočatí
námořnici. Druhá směna se nasnídá a jde spát. Služba
třetího důstojníka je nejlepší, protože se
všichni její členové dobře vyspí. Znovu nastupují do služby až
v osm hodin večer a slouží do půlnoci. Služba prvního
důstojníka začíná opět ve čtyři hodiny odpoledne a trvá do osmi
večer.
Směny ve strojovně jsou
rozvrženy podobně, ale práce strojní
posádky je v horkém a nadměrně hlučném prostředí
mnohem obtížnější. Udržovat v chodu hlavní motor po dobu
několika týdnu bez zastavení není maličkost;
provoz všech ostatních pomocných zařízení a lodní elektrárny
vyžaduje úsilí, které se nedá několika větami popsat. Strojovně
vládne první strojní inženýr. Pomáhají mu další tři strojníci,
elektrodůstojník, strojmistr, "daymani". motoráři a
elektrotechnik.
O životní potřeby celé
posádky pečuje hospodářské oddělení s lodním hospodářem v čele.
Hospodář nakupuje v přístavech proviant, kuchaři
svým uměním vytvářejí blaho domova, stewardi podávají jídla a
udržují společenské místnosti na lodi v pořádku, aby se tam všem
námořníkům líbilo. Je-li někdo nemocen, dostane se mu ošetřeni u
lodního lékaře, ve vážných případech leží v lodní
nemocnici.
Radiodůstojník má své
služby určeny mezinárodním Radiokomunikačním řádem. Přes
den pracuje vždy dvě hodiny a poté má dvě
hodiny volno. Mimo povinného poslechu na
tísňovém kmitočtu vysílá a přijímá radiotelegramy, navazuje
radiotelefonní spojení s pobřežními stanicemi a sám si opravuje
všechna rádiová zařízení.
Život celé posádky je
přesně rozvržen, každý má na lodi své místo a musí dobře znát
své povinnosti. Každá loď pod naší
vlajkou je chloubou svých námořníků o všichni o její dobrý chod i
pěkný vzhled rádi pečují. Vždyť je po řadu měsíců jejich
domovem.
Autor:
Vítězslav
Schiller,
pracovník námořní
lodi
palubní
důstojník
|
služba
|
služba
|
první
|
08
-12
|
20-24
|
druhý
|
04-08
|
16-20
|
třetí
|
00-04
|
12-16
|
palubní
důstojník
|
služba
|
první
|
08-16
|
druhý
|
16-24
|
třetí
|
00-08
|
První strojní důstojník:
je přímo podřízený
veliteli lodě, přímo nadřízený celé strojní posádce a palubnímu
mechanikovi
a) vede agendu strojního oddělení, veškerou technickou
dokumentaci strojního zařízení, zajišťuje prohlídky stroj.zařízení inspektory lodních registrů,
inventarizaci náhr.dílů, inventáře, materiálu, olejů a mazadel,
chemikálií, dozírá nad předáváním služeb ve strojovně a
rozdělováním opravárenských prací, pravidelně kontroluje chod
služeb a zařízení
b) vypracovává
objednávky, zajišťuje a přebírá náhradních díly na veškerá
strojní a palubní zařízení, materiál a inventář, oleje, mazadla a
palivo
c) odpovídá za chod ,
funkčnost a opravy veškerého strojního a palubního zařízení lodi
a za dodržování čistoty odpadních vod
d) organizuje revize
stroj.zařízení .
a) mořské
služby
aa) bez
automatického provozu
Ve službách se střídají
(2xčtyři hodiny s přestávkou 8 hodin)
strojní
důstojník
|
služba
|
služba
|
druhý
|
08
-12
|
20-24
|
třetí
|
04-08
|
16-20
|
čtvrtý
|
00-04
|
12-16
|
ab) s automatickým
provozem
Ve službách se střídají po
24hodinách
16 hodinová pohotovost
se hodnotí jako jedna odpracovaná směna
strojní
důstojník
|
služba
|
pohotovost
|
druhý
|
08-16
|
16-08
|
třetí
|
08-16
|
16-08
|
čtvrtý
|
08-16
|
16-08
|
Další den (tzv.DAYMEN)
se střídají na údržbářských pracech
strojní
důstojník
|
služba
|
služba
|
druhý
|
08-12
|
13-17
|
třetí
|
08-12
|
13-17
|
čtvrtý
|
08-12
|
13-17
|
b)
přístavní služby
aa) bez
automatického provozu
Ve službách se střídají
(2xčtyři hodiny s přestávkou 8 hodin)
16 hodinová pohotovost
se hodnotí jako jedna odpracovaná směna
strojní
důstojník
|
služba
|
pohotovost
|
druhý
|
08-16
|
16-08
|
třetí
|
16-24
|
00-16
|
čtvrtý
|
00-08
|
08-24
|
ab) s automatickým
provozem
Ve službách se střídají po
24hodinách
strojní
důstojník
|
služba
|
pohotovost
|
druhý
|
08-16
|
16-08
|
třetí
|
08-16
|
16-08
|
čtvrtý
|
08-16
|
16-08
|
Druhý strojní důstojník
je přímo podřízený
1.str.důstojníkovi
a) pečuje o následující
zařízení:
- hlavní pohonná
jednotka (HM) s turbodmychadlem
- hřídelové vedení
s ložisky
- propeler a kormidelní
zařízení, včetně havarijního
- čerpadla, odstředivky
a chladiče HM
- stanice CO2
a-testování systému
- dálkové měření
olejových tanků
- bezpečnostní
uzavírání vodotěsných přepážek
b) zajišťuje denní
rozdělování pracovních úkolů strojmistrovi a denní směně dle
plánu prací
c) vede
deníky
-.olejový
- přidělených strojních
zařízení
Třetí strojní důstojník:
je přímo podřízený
I.str.důstojníkovi
a) pečuje o následující
zařízení:
- pomocné motory (PM)
s turbodmychadly
- čerpadla, odstředivky
a chladiče PM
- bunkrovací
systém
- kotle (utilizační a
pomocný)
- kondenzátor
páry
- parní systém, kotle a
kondenzátor
- dálkové měření
palivových tanků
- kompresory vzduchu a
vzduchové láhve včetně rozvodu
b)
zajišťuje
- přejímky paliva –
bunkrování
- chemickou úprava
paliva
c) vede
deníky
-
palivový
- přidělených strojních
zařízení
Čtvrtý strojní důstojník
je přímo podřízený
I.str.důstojníkovi
a) pečuje o následující
zařízení:
- proviantní
lednice
- chladírenské
kompresory
- klimatizaci nástavby
včetně výměníků vzduchu a ventilátorů
- kompresory ,
čerpadla, ventilátory a výměníky ost.zařízení mimo HM a
PM
- vytápění
nástavby
- havarijní
agregáty
- motor záchranného
člunu
- sanitární
systém
- systém užitkové a
pitné vody včetně tanků
- dálkové
ovládání a měření balastových
tanků
- palubní jeřáby a
vrátky
- kryty nákladových
prostorů
b) vede
deníky
-
balastový
-
spalování
-
evaporátoru
- přidělených strojních
zařízen
Elektrodůstojník:
přímo podřízený
1.str.důstojníkovi,
pracovně nadřízený
elektromechanikovi.
Pracovní doba na moři i
v přístavech a dále dle potřeby.
elektrodůstojník
|
služba
|
služba
|
druhý
|
08-12
|
13-17
|
Při nakládce a vykládce
se dělí s elmechanikem o stálou pohotovost
Zodpovědný za chod
veškerého elektrozařízení na lodi.
a)
vypracovává Plány údržby a prohlídek
el.zařízení, provádí kontroly megatestů, izolačních stavů
elmotorů, opravy a revize elmotorů, dále seřizování a opravy
automatiky HM, PM, počítacích jednotek ve velíně a na
můstku.
b)
provádí preventivní údržbu rozvaděčů ve
strojovně a na palubě.
Pracovní odpovědnost strojních důstojníků – od
r.1990
sníženy stavy- o
palubního mechanika, o
elektrodůstojníka, o IV.strojního důstojníka
První strojní důstojník:
(na lodích
s automatickým provozem)
Služby ve strojovně
(mořské i přístavní):
strojní
důstojník
|
služba
|
pohotovost
|
první
|
08-16
|
16-08
|
Střídán
II.str.důstojníkem
Druhý a třetí strojní důstojník
Služby a pohotovosti
nezměněny, pouze v péči o zařízení se II. a
III.str.důstojníci podělili o zařízení IV-tého
důstojníka.
Toto spadalo do
pravomoci I.str.důst., takže bylo na lodích různě
děleno.
Elektromechanik: Nahradil
eldůstojníka.
Poznámky:
Ne všechna zařízení
jsou stejná na všech lodích, proto se může rozdělení lišit dle
lodí.
Stejně tak služby
str.důstojníků měněny dle různých požadavků vedoucích strojního
oddělení.
Služba na moři má
svoji specifiku a mnohé zvláštnosti, které se nelze
naučit z učebnic ani na
přednáškách v námořní škole. Práce na moři není lehká. Je
.spojena s mnohými těžkostmi a s ohromnou odpovědností za životy
lidí, bezpečnost lodi, nákladu.
.Námořníci bývají
ve své většině přátelští a odvážní lidé, nesnesou mezi sebou
flákače a lenochv, jsou vždy připraveni pomoci kamarádovi. Již
při prvém nástup do služby na lodi buďte připraveni okamžitě
plnit své služební povinnosti. Snažte se ihned od počátku být
platným členem pracovního kolektivu. Tak si také získáte nejvíce
přátel.
Nestyďte se na
všechno zeptat, při nástupu služby je k tomu právě správná doba.
Jinak se vám může stát, že
později, kdy bude třeba rychle vyplnit nějaký úkol, nebudete k
němu připraveni.
Při odjezdovém
manévru stůjte na svém místě a buďte pozorní. Sledujte práci
kapitána, lodivoda i manévrového
kormidelníka. Nevycházejte na křídlo můstku předvádět se v
postoji starého mořského vlka, nemávejte na známé na břehu ani na krásné pasažérky na palubě
lodi. Pamatujte, že zvláště v počátku služby budou mnozí sledovat
vaše chování, procházíte jakousi zkouškou. Byl-li váš předchůdce na lodi oblíben, může se stát, že
jednotliví námořníci budou třeba i nechtěně vás s ním srovnávat a
hledat vaše chyby.
Začínající kadet
nebo důstojník musí věnovat mnoho úsilí nalezení správného stylu
chování na lodi a vytvoření si vlastní pověsti ve flotě. Nikdy
nezačínejte službu kritikou vašeho předchůdce a výsledků jeho
práce. Je třeba dávno známo, že kritizovat umí každý, ale sám
dobře pracovat, to už je těžší. Nepočítejte s tím, že kritika
všeho kolem zvýší vaši autoritu a postavení. Nezapomínejte ani,
že osobní odpovědnost dokáže někdy dělat z lidí zbabělce. Již
mnohokrát se stalo, že ohnivý kritik všeho a všech, plný moudrých
nápadů jak by on sám vše zařídil, dělá jednu hloupost za druhou
nebo není schopen sebemenšího rozhodnutí jakmile za ně má sám
nésti odpovědnost.'
Námořník na lodi
nejen pracuje, ale i žije . Existuje služba i družba. Během
jediného dne se mění vztahy jednotlivých členů posádky, na vachtě
se vztahy přísné služební podřízenosti, ve volném čase se vztahy
třeba zcela neoficiálními. Bohužel toto pravidlo se někdy
porušuje. V.jednom směru existují velitelé a důstojníci, kteří by
stále dávali rozkazy, nejen na můstku, ale i třeba při hraní
kanastv. A rozkazují i okřikují všude, počínaje klubovnou a konče
odborářskou schůzí. Většinou však působí na své okolí nepříznivě
a směšně. Ale bývá. i opačný směr. Kamarádství z doby volna se
přenáší do služby, chybí jasnost vztahů, objevuje se
volné chování a nepřesnost nebo
odmlouvání při plnění příkazů . A to není maličkost. Vždyť
takováto „maličkost" může mnoho stát.
Stalo se na jednom
remorkéru, kde byli důstojník služby na můstku a strojní
důstojník velcí kamarádíčkové, a nejen mimo službu. Remorkér
dojížděl k nábřeží, spojení můstku
se strojovnou hlásnou rourou a náš milý důstojník místo aby
zavolal: "Plná. zpět!" dle předpisu, volá do strojovny: "Hele
Ivane, jestli se ti chce, tak tam
kopni zpátečku, jo." Strojník ovšem pokračoval ve stejném tonu:
"A co když se mi nechce?'" Za několik okamžiků najeli plnou
rychlostí do nábřeží.
Problém odlišení
služebních a neslužebních vztahů je složitý zvláště pro mladé
důstojníky. Po společné vycházce nebo zábavě je jim těžko přejít
na oficielní pořádek v době služby. Někteří se i stydí přejít do
jiného tónu. Ale to není na místě, bez jakýchkoliv výčitek a úvah
musí být jasné - přesnost námořní služby vyžaduje vyjasněnost
služebních vztahů.
Buďte hrdi na svoji
loď, pamatujte; že i vy jste za ni
odpovědni. U námořníků nebo
motorářů svěřené vachty rozvíjejte hrdost za správné držení služby. Vychovávejte je a podporujte
k odpovědnému vztahu k práci.
Začínáte-li svoji
námořní kariéru, může se vám i zdát, že kapitán tak říkajíc po
vás jede. Není to však tím, že máte sám m ještě mnoho nedostatků
a málo zkušeností, že příliš mnoho věcí znáte zatím povrchně?
Jste-li skutečný námořník, donutí vás to k přesnějšímu
plnění služebních povinností. Jste-li jiný typ, začnete psát
žaloby na Rejdařství, že prostě s
takovým kapitánem se nedá plavat.
Vedení rejdařství ovšem nevymění kapitá4na jen proto, že vám
neodpovídá. Vždyť i na rejdařství se umí zorientovat a pochopit
správnost jeho požadavků. Vaše autorita vzroste jedině, když
místo žalob na kapitána se stanete vzorným
důstojníkem.
Vaše služební
povinnosti jsou určeny Služebním řádem a podnikovými předpisy.
Své povinnosti znáte, jde jen o to plnit je sám a
nečekat, že vám někdo bude muset
připomínat.
Na vachtu se
odchází 10-15 minut před začátkem služby. Ten kdo přichází na
můstek úderem hodin, porušuje nejen důstojnickou čest a tradici;
nýbrž i služební řád. A vůbec již nemůže existovat, žádat
předávajícího službu, aby ještě chvíli počkal, Musím se ještě
přeci vrátit do kabiny se převléci, nebo přinést zapomenuté
věci.
Při noční vachtě se
zdržujte ha křídle můstku a pečlivě sledujte situaci v okolí.
Neztrácejte polovinu času pobytem v navigační kabině hlubokomyslně zadumán nad mapou Jsou i
tací, kteří když uslyší kroky kapitána, začnou honem něco malovat
na mapu nebo vybíhají na můstek A. vydávají honem nikomu
nepotřebné rozkazy. Kapitána to většinou neobalamutí, pouze to
ukáže příslušného důstojníka námořníkům služby v nepříliš pěkném
světe.
Kontrolujte se ve s
svém vystupování a v řeči. Nepoužívejte hrubých slov. Pamatujte,
že tykáte-li podřízenému, dáváte mu právo, aby vám také tykal.
Nazýváte-li ho přezdívkou, může vám odpovědět podobně, třeba se
vám to pak nebude líbit. Hrubé jednání s podřízenými uráží a vede
k nezájmu o práci. Chovejte se uctivě k nadřízeným a starším.
Jdete-li na loď nebo z lodi po trapu, nezapomeňte pustit jako
prvního kapitána. Dodržujte přesně uniformové předpisy a dbejte o
své oblečení na lodi. Přátelství a vzájemná úcta, slušnost v
jednání a takt jsou základem života kolektivu. Važte si těchto
vlastností, vychovávejte je u sebe i svých podřízených.
Žijeme-li, v dobrém lodním kolektivu, slušni jeden k druhému,
lépe se nám na lodi pracuje, žije a lépe se překonávají těžkosti
života na moři.
Autor:
kapitán dálné
plavby ing.Jan
Hošek (1935-1984),
absolvent námořní školy
v ukrajinské Oděse,
velitel řady našich námořních
lodí
|