V roce 2014 vzpomínají bývalí pracovníci podniku ČNP (Česká, dříve Československá námořní plavba)
62 let od vztyčení československé vlajky na naší první poválečné lodi Republika I. (11.1.1952)
55 let od svého založení (1.4.1959), kdy vznikla ČNP jako samostatný podnik pro námořní dopravu vlastními loděmi
a současně připomínají, že uplyne již
16 let od prodeje poslední české námořní lodě (18.12.1998), což znamenalo konec provozu vlastních námořních lodí v naší zemi
Tyto stránky jsou určeny všem, kdož se zajímají o historii a výsledky námořní plavby, zejména pak těm, kteří se o její dobré výsledky a pověst zasloužili svojí prací na námořních lodích.
Jsou jich tisíce, kteří na moři trávili dlouhé roky a někteří často celý svůj aktivní život věnovali tomuto náročnému povolání a v současně době rožívají konečně celý čas ve společnosti svých blízkých, rodin i kamarádů, ať již na zaslouženém odpočinku, či našli uplatnění v tuzemských organizacích. Stovky však dále pokračují v tradici námořníků na cizích lodích zahraničních rejdařů, nebo se věnují činnosti s námořní dopravou spjatých, především zajišťováním námořních přeprav na cizí tonáži pro české i zahraniční organizace.
zachycují souhrn výsledků všech provozně ukončených cest
celé floty za období jednotlivých roků. Definice jednotlivých
ukazatelů jsou uvedeny v části provozní a finanční výsledky
lodí.
lodí
cest
EČ
MEČ
přeprava
ujeto
tunomíle
příjmy
zisk
rok
počet
počet
dní
dní
tis.tun
tis.mil
tis.tnmil
mil.Kč
mil.Kč
1952
1
1
107
249
18
13
106
1,7
0,2
1953
1
0
0
365
0
0
0
0,0
0,0
1954
1
5
370
192
28
56
304
6,7
-0,1
1955
3
17
1056
114
124
178
1227
21,1
0,8
1956
3
20
1005
0
190
167
1148
23,9
6,6
1957
3
26
1002
144
194
176
1265
56,4
12,0
1958
3
22
1198
177
171
186
1276
40,2
5,1
1959
5
29
1903
263
307
293
2225
33,9
5,0
1960
8
51
3171
320
494
491
4035
54,8
10,7
1961
10
55
3162
354
511
465
3426
53,0
9,4
1962
10
55
3198
347
438
421
2844
57,0
14,8
1963
9
63
3167
360
469
428
2966
69,4
27,5
1964
11
88
3937
333
849
596
4538
84,9
29,1
1965
12
75
3885
200
714
614
4461
84,4
34,0
1966
9
66
3187
144
653
485
4018
68,3
24,4
1967
7
61
2373
91
821
481
4837
142,8
53,0
1968
8
63
2802
144
719
531
6251
193,7
95,3
1969
8
60
2767
106
680
488
5351
192,0
74,9
1970
8
72
2953
74
888
525
5671
210,0
80,4
1971
10
90
3568
217
933
652
6564
264,0
71,3
1972
10
91
3661
181
887
693
7233
216,3
24,5
1973
11
91
3613
196
933
618
6548
279,9
67,1
1974
10
93
3810
202
1348
690
7899
399,1
154,9
1975
11
103
3898
266
1202
643
6467
448,8
181,8
1976
12
99
3952
240
1463
652
6703
474,6
157,4
1977
12
105
4298
175
1539
717
7510
344,6
71,7
1978
12
102
4299
138
1480
681
6979
356,6
68,7
1979
12
87
4074
160
1445
533
6516
338,8
74,2
1980
12
108
4188
228
1711
582
6687
482,6
130,3
1981
12
92
4354
379
1464
604
6617
554,5
152,2
1982
14
122
5133
141
1787
739
7621
566,0
124,6
1983
14
121
5004
119
1737
691
7349
428,0
-1,6
1984
14
119
4998
183
1824
627
7635
500,4
69,5
1985
14
131
4867
173
1879
519
7650
529,1
94,5
1986
14
147
5049
120
1874
669
5970
480,5
64,9
1987
14
118
4612
87
1636
560
4905
368,4
51,6
1988
12
122
4369
152
1826
629
6157
422,5
68,7
1989
14
149
5379
184
2146
841
8911
599,4
148,6
1990
20
155
6607
297
2655
1093
13549
766,3
-21,7
1991
18
139
6284
128
2566
1087
16112
1179,1
283,8
1992
18
139
6614
133
2382
1107
15648
1062,8
174,5
1993
17
146
6241
191
2939
1107
17405
1072,3
277,2
1994
18
128
5823
51
2705
1015
18515
1086,9
332,8
1995
15
121
5218
158
2804
994
26438
1155,8
455,9
1996
13
95
4345
117
3077
874
30300
952,4
236,5
1997
12
96
4266
115
3315
904
32958
1160,7
401,4
1998
10
74
3328
84
2425
712
24734
558,7
158,5
1952-98
44
4012
173095
8792
62249
27826
383527
18443,3
4557,0
Výrazně jsou vyznačeny maximální hodnoty sledovaného ukazatele,
dosažené v jednom roce. Za povšimnutí stojí, že nejvyšší
přepravní výkony i finanční výsledky byly dosaženy až po roce
1990, kdy flota dosáhla nejvyššího počtu lodí a uskutečněných
cest , primát v mimoexploatačním čase je z roku 1953 a zasloužila
se o něj jediná loď Republika I. celoročním postojem z dvouleté
opravy následků tajfunu Caren v loděnici v čínské Šanghaji.
Provozní výsledky mají stoupající tendenci s výkyvy v
jednotlivých letech v závislosti na vývoji počtu lodí a jejich
velikosti.
zisk
odpisy
přínos
poř.hodn.
návr.
návr.
odpisy
rok
mil.Kč
mil.Kč
mil.Kč
mil.Kč
%
roků
%
1952
0,2
0,7
0,9
13,0
7,0
14,2
5,5
1953
0,0
0,7
0,7
13,0
5,5
18,2
5,5
1954
-0,1
1,2
1,1
28,9
3,8
26,4
4,1
1955
0,8
2,3
3,0
53,9
5,6
17,8
4,2
1956
6,6
2,3
8,9
53,9
16,6
6,0
4,3
1957
12,0
3,0
15,0
53,9
27,8
3,6
5,5
1958
5,1
3,9
9,0
76,6
11,7
8,6
5,1
1959
5,0
7,4
12,4
150,4
8,2
12,2
4,9
1960
10,7
10,7
21,4
205,0
10,4
9,6
5,2
1961
9,4
11,3
20,6
205,2
10,1
9,9
5,5
1962
14,8
11,0
25,8
205,4
12,6
8,0
5,4
1963
27,5
10,9
38,4
203,5
18,9
5,3
5,4
1964
29,1
13,8
42,9
258,9
16,6
6,0
5,3
1965
34,0
13,2
47,2
288,1
16,4
6,1
4,6
1966
24,4
11,2
35,6
236,3
15,1
6,6
4,7
1967
53,0
25,5
78,5
464,6
16,9
5,9
5,5
1968
95,3
26,9
122,3
503,9
24,3
4,1
5,3
1969
74,9
39,7
114,5
503,9
22,7
4,4
7,9
1970
80,4
45,0
125,4
610,1
20,6
4,9
7,4
1971
71,3
48,9
120,2
610,1
19,7
5,1
8,0
1972
24,5
53,4
77,9
723,9
10,8
9,3
7,4
1973
67,1
57,0
124,2
814,9
15,2
6,6
7,0
1974
154,9
64,3
219,2
803,4
27,3
3,7
8,0
1975
181,8
68,6
250,4
967,9
25,9
3,9
7,1
1976
157,4
69,3
226,7
967,9
23,4
4,3
7,2
1977
71,7
52,6
124,3
792,4
15,7
6,4
6,6
1978
68,7
51,6
120,3
792,4
15,2
6,6
6,5
1979
74,2
46,2
120,4
792,4
15,2
6,6
5,8
1980
130,3
48,0
178,3
792,4
22,5
4,4
6,1
1981
152,2
67,0
219,2
1485,9
14,8
6,8
4,5
1982
124,6
90,4
215,0
1430,6
15,0
6,7
6,3
1983
-1,6
85,1
83,5
1430,6
5,8
17,1
5,9
1984
69,5
82,6
152,1
1430,6
10,6
9,4
5,8
1985
94,5
78,6
173,1
1430,6
12,1
8,3
5,5
1986
64,9
83,0
147,9
1513,1
9,8
10,2
5,5
1987
51,6
80,9
132,6
1443,3
9,2
10,9
5,6
1988
68,7
73,6
142,3
1507,8
9,4
10,6
4,9
1989
148,6
106,0
254,5
2481,9
10,3
9,8
4,3
1990
-21,7
207,2
185,5
3294,8
5,6
17,8
6,3
1991
283,8
208,3
492,1
3189,9
15,4
6,5
6,5
1992
174,5
219,0
393,6
3189,9
12,3
8,1
6,9
1993
277,2
156,6
433,8
4065,9
10,7
9,4
3,9
1994
332,8
146,8
479,6
3991,7
12,0
8,3
3,7
1995
455,9
146,8
602,7
4367,9
13,8
7,2
3,4
1996
236,5
83,1
319,6
4751,6
6,7
14,9
1,7
1997
401,4
302,3
703,7
5867,9
12,0
8,3
5,2
1998
158,5
223,0
381,5
6314,2
6,0
16,6
3,5
1952-98
4557,0
3241,0
7798,0
65374,5
16,6
6,0
5,5
Nejvyšší návratnost vykazuje flota v roce 1957, ovlivněná však
především zsikem 9 cest najatých lodí.
Finanční výsledky, které jsou uvedeny v běžných cenách daného
roku odráží kromě toho i konjunkturní situaci světového námořního
trhu a jeho využití při pronájmu lodí a vývoj vnitřních cen, ve
kterých se výsledky zúčtovaly. Zatímco do roku 1966 se účtovalo
(i vzhledem k účasti čínských partnerů) v tzv.světových cenách,
od roku 1967 v cenách vč.vnitřního cenového reprodukčního
vyrovnání (VRCV) až do roku 1990, od roku 1991 v aktuálních
cenách tuzemských i zahraničních partnerů (podle platného kursu
zahraničních měn).
Vzhledem ke změnám výše odpisů se mění proporce mezi nimi a
ziskem, ale v jeden syntetický ukazatel se spojují v celkovém
finančním přínosu, který rovněž kopíruje vývoj ostatních
hodnotových ukazatelů a stejně jako u jednotlivých lodí jsou i v
jednotlivých letech značné rozdíly.
Celkové výsledky jsou dále rozděleny na jednotlivá období,
jejichž hranice je dána převážně většími změnami koeficientů VRCV
pro jednotlivé měnové oblasti, uvnitř těchto období byly cenová
báze v podstatě srovnatelná.
lodí
cest
EČ
MEČ
přeprava
ujeto mil
tunomíle
příjmy
zisk
období
počet
počet
dní
dní
tis.tun
tis.mil
tis.tnmil
mil.Kč
mil.Kč
1952-58
3
91
4738
1241
725
776
5325
150,1
24,6
1959-66
9
482
25610
2321
4435
3793
28512
505,8
154,8
1967-76
12
823
33397
1717
9874
5973
63524
2821,1
960,6
1977-83
14
737
31350
1340
11163
4547
49279
3071,0
620,2
1984-90
20
941
35881
1196
13839
4938
54777
3666,5
476,1
1991-94
18
552
24962
503
10592
4316
67680
4401,1
1068,3
1995-98
10
386
17157
474
11621
3484
114430
3827,5
1252,3
1952-98
4012
173095
8792
62249
27826
383527
18443,3
4557,0
Výsledky jsou ovlivněny i délkou období, ale přesto vykazují
stoupající tendenci, když menší lodě pro přepravu kusového
nákladu byly nahrazovány většími loděmi pro přepravu
hromadných substrátů a ke konci období došlo i k výraznému růstu
kursu USD, který ovlivnil příjmy i zisk.
zisk
odpisy
přínos
poř.hodn.
návr.
návr.
odpisy
rok
roků
mil.Kč
mil.Kč
mil.Kč
mil.Kč
%
roků
%
1952-58
7
24,6
14,1
38,6
293,0
13,2
7,6
4,9
1959-66
8
154,8
89,5
244,4
1752,8
13,9
7,2
5,1
1967-76
10
960,6
498,6
1459,2
6970,7
20,9
4,8
7,1
1977-83
7
620,2
440,7
1061,0
7516,8
14,1
7,1
6,0
1984-90
7
476,1
712,0
1188,1
13102,1
9,1
11,0
5,4
1991-94
4
1068,3
730,8
1799,2
14437,6
12,5
8,0
5,2
1995-98
4
1252,3
755,2
2007,5
21301,6
9,4
10,6
3,4
1952-98
47
4557,0
3241,0
7798,0
65374,5
16,6
6,0
5,5
Po roce 1990 roste absolutní výše zisku i odpisů, ale
současně i pořizovací hodnota lodí, takže návratnost základních
prostředků - lodí se nijak výrazněji nemění.
Kumulativní nárůst provozních i finančních výsledků ukazuje
následující tabulka. Ve finančních výsledcích je markantní
zkreslení velikostí a strukturou provozovaných jednotek a zejména
cenovou bází, na začátku období lodě pro kusový náklad a nižší
světové ceny, na konci převážně velké bulkcariery a vyšší ceny v
důsledku růstu kursu USD.
Tabulka ukazatelů v kumulaci od začátku období
cest
EČ
MEČ
přepr.
ujeto
tunomíle
příjmy
zisk
přínos
rok
počet
dní
dní
tis.tun
tis.mil
tis.tnmil
mil.Kč
mil.Kč
mil.Kč
1952
1
107
249
18
13
106
2
0
1
1953
1
107
614
18
13
106
2
0
2
1954
6
477
806
46
69
410
8
0
3
1955
23
1533
920
170
247
1637
30
1
6
1956
43
2538
920
360
414
2784
53
7
15
1957
69
3540
1064
554
590
4049
110
19
30
1958
91
4738
1241
725
776
5325
150
25
39
1959
120
6641
1504
1032
1068
7550
184
30
51
1960
171
9812
1824
1526
1560
11584
239
40
72
1961
226
12974
2178
2037
2025
15010
292
50
93
1962
281
16172
2525
2475
2445
17854
349
64
119
1963
344
19339
2885
2944
2873
20820
418
92
157
1964
432
23276
3218
3793
3470
25358
503
121
200
1965
507
27161
3418
4507
4083
29819
588
155
247
1966
573
30348
3562
5160
4568
33837
656
179
283
1967
634
32721
3653
5981
5049
38674
799
232
362
1968
697
35523
3797
6700
5580
44925
992
328
484
1969
757
38290
3903
7380
6068
50276
1184
403
598
1970
829
41243
3977
8268
6593
55947
1394
483
724
1971
919
44811
4194
9201
7245
62511
1658
554
844
1972
1010
48472
4375
10088
7938
69744
1875
579
922
1973
1101
52085
4571
11021
8556
76292
2154
646
1046
1974
1194
55895
4773
12369
9246
84191
2554
801
1265
1975
1297
59793
5039
13571
9889
90658
3002
983
1515
1976
1396
63745
5279
15034
10541
97361
3477
1140
1742
1977
1501
68043
5454
16573
11258
104871
3822
1212
1867
1978
1603
72342
5592
18054
11939
111850
4178
1280
1987
1979
1690
76416
5752
19498
12472
118366
4517
1355
2107
1980
1798
80604
5980
21210
13054
125053
5000
1485
2286
1981
1890
84958
6359
22673
13658
131670
5554
1637
2505
1982
2012
90091
6500
24460
14397
139291
6120
1762
2720
1983
2133
95095
6619
26197
15088
146640
6548
1760
2803
1984
2252
100093
6802
28021
15715
154275
7048
1830
2955
1985
2383
104960
6975
29900
16234
161925
7578
1924
3128
1986
2530
110009
7095
31774
16903
167895
8058
1989
3276
1987
2648
114621
7182
33410
17463
172800
8426
2041
3409
1988
2770
118990
7334
35236
18092
178957
8849
2110
3551
1989
2919
124369
7518
37382
18933
187868
9448
2258
3806
1990
3074
130976
7815
40036
20026
201417
10215
2236
3991
1991
3213
137260
7943
42602
21113
217529
11394
2520
4483
1992
3352
143874
8076
44984
22220
233177
12457
2695
4877
1993
3498
150115
8267
47923
23327
250582
13529
2972
5311
1994
3626
155938
8318
50628
24342
269097
14616
3305
5790
1995
3747
161156
8476
53432
25336
295535
15772
3761
6393
1996
3842
165501
8593
56509
26210
325835
16724
3997
6713
1997
3938
169767
8708
59824
27114
358793
17885
4399
7416
1998
4012
173095
8792
62249
27826
383527
18443
4557
7798
Tučně jsou vyznačeny hranice, rozdílně zvolené diferencovaně
podle měrných jednotek příslušného ukazatele.