Dunaj
Dne 6. ledna 1988 byl ve
štětínské loděnici Adolfa Warskiego, na skluzu č. 2 Vulkan,
položen kýl další čs. námořní lodi, první ze serie BCC 33
tis.DWT. Práce na jednotlivých sekcích začaly již na podzim minulého roku. Loď byla
spuštěna na vodu 27.5.1988.
v
provozu
|
|
|
|
rozměry
|
|
|
od
|
|
02.02.89
|
|
délka
|
m
|
195,1
|
provoz
|
|
24.12.97
|
|
šířka
|
m
|
25,3
|
roků
|
|
8,9
|
|
ponor
|
m
|
10,7
|
|
|
|
|
|
|
|
stavba
|
|
|
|
hlavní
stroj
|
|
|
rok
|
|
1989
|
|
druh
|
|
vznětový
|
místo
|
|
Štětín
|
|
výrobce
|
|
Sulzer
|
země
|
|
Polsko
|
|
KS
|
HP
|
10200,0
|
druh
|
|
hrom.
|
|
rychl.
|
míle/hod.
|
14,5
|
|
parametry
|
|
|
spotř.
|
tuny/den
|
28,0
|
parametry
|
|
|
|
|
|
|
tonáž
|
BRT
|
21399
|
|
poř.hodnota
|
|
|
nosnost
|
DWT
|
33230
|
|
PH
SC
|
mil.Kč
|
|
prostor
|
m3
|
47179
|
|
PH
VRCV
|
mil.Kč
|
181,7
|
Jedná se o lodě určené
pro přepravu hromadných nákladů a kontejnerů. Jsou vlastně
modernizovanými následníky lodí Bratislava a Třinec, dobře
známých našim námořníkům, avšak oproti těmto lodím na nich bude
uplatněna celá řada změn. Hlavními změnami jsou: instalace
palubních jeřábů, dělená nástavba na zádi, snížený počet
nákladových prostor a integrovaný systém automatiky s počítačem a
satelitní komunikací. Loď je poháněna motorem Sulzer, typu RTA a
vrtulí s pevnými lopatkami. Velín strojovny se přesunul do
nástavby a podstatně změnil svůj charakter. Loď je uzpůsobena
k převozu kontejnerů v nákladových prostorech a na jejich
krytech. Čtyři palubní Jeřáby o nosnosti 25 tun budou schopné
nakládat a vykládat kontejnery a pomocí hydraulických drapáků pak
hromadný náklad i v přístavech nevybavených překládací
technikou.
Velké konstrukční změny
prodělala celá.nástavba. V obytné nástavbě se kuchyně a jídelna
mužstva přesunuly niže na hlavni palubu. Důstojnická jídelna
zůstává o jedno poschodí výše. Na této palubě budou dále kajuty
hospodářského odděleni. V čelní části pak palubní a strojni
kanceláře a centrální kontrolní místnost. Do této místnosti se
přestěhoval í velín strojovny, který tak poprvé opouští své
tradiční místo. V této centrální kontrolní místnosti bude
rovněž počítač IBM, na němž se budou provádět stabilitní výpočty,
evidence zásobování lodi, skladová evidence a další agendy. Od
obytné nástavby se oddělila nástavba technická s komínem, ve
které jsou umístěny prostory klimatizace a ventilace. Na horním
podlaží je na pravé straně tělocvična. Na levé straně je krytý
bazén, mezi tělocvičnou a bazénem sauna.
I v případě strojovny
lze 'říci, že se jedná o modernizaci' lodi Bratislava a Třinec.
Pokud se týče automatiky: strojovny jedná se o výrobky firmy
VALMET. Ve strojovně neni velín; který je přemístěn do centrální
kontrolní místnosti v nástavbě, chybí tedy bezprostředni
kontakt se zařízením strojovny a možnost rychlého zásahu v
případě poruchy.
|
provozní výsledky
|
|
tuno
|
finanční
výsledky
|
návratnost
|
odp.
|
rok
|
cest
|
EČ
|
MEČ
|
tuny
|
míle
|
míle
|
tržby
|
zisk
|
odpisy
|
přínos
|
%
|
roky
|
%
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1989
|
9
|
317
|
6
|
255
|
55
|
1051
|
50,7
|
22,4
|
12,2
|
34,6
|
17,6
|
5,7
|
6,2
|
1990
|
6
|
314
|
16
|
165
|
78
|
1064
|
42,0
|
3,9
|
13,8
|
17,7
|
9,0
|
11,1
|
7,0
|
1991
|
6
|
382
|
1
|
156
|
82
|
1502
|
87,7
|
36,1
|
16,4
|
52,5
|
26,7
|
3,7
|
8,3
|
1992
|
7
|
378
|
10
|
212
|
71
|
1526
|
82,5
|
2,2
|
16,3
|
18,5
|
9,4
|
10,6
|
8,3
|
1993
|
6
|
373
|
0
|
157
|
77
|
1493
|
95,5
|
47,9
|
13,5
|
61,4
|
31,2
|
3,2
|
6,8
|
1994
|
6
|
328
|
0
|
170
|
61
|
1446
|
68,6
|
9,6
|
12,2
|
21,8
|
11,1
|
9,0
|
6,2
|
1995
|
8
|
392
|
7
|
223
|
85
|
2364
|
85,4
|
32,1
|
12,2
|
44,3
|
22,5
|
4,4
|
6,2
|
1996
|
7
|
327
|
6
|
195
|
74
|
2068
|
74,7
|
14,2
|
12,2
|
26,4
|
13,4
|
7,4
|
6,2
|
1997
|
6
|
386
|
5
|
167
|
64
|
1773
|
86,2
|
18,3
|
12,6
|
31,0
|
15,7
|
6,3
|
6,4
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
61
|
3197
|
50
|
1700
|
647
|
14287
|
673,3
|
186,8
|
121,3
|
308,2
|
17,4
|
5,7
|
6,9
|
První půlmilionu tun
přepravila loď v roce 1991, prví milion v roce 1994,
půlmiliontá míle byla ujeta v roce 1995.
I přes relativně krátkou
dobu provozu loď prokázala správnost orientace na BCC, schopné
konkurovat na světovém námořním trhu. Výsledky ve všech letech
aktivní, za 9 let provozu vyprodukovala loď již 170% své
pořizovací hodnoty a vykázala vysoké kvalitativní parametry
návratnosti.
V roce 1996 byl
převeden dceřinné společnosti COS Pluto Malta, prodán Holandské
společnosti Van Ommeren, kde jezdil
pod jménem Katendrecht (technické řízení ČNP
Praha).
|