Zahraniční zastoupení
Delegatury (pobočky) ČNP byly zřizovány v místech
s větší frekvencí najíždění čs.námořních lodí, afilace pak
v místech soustředěného námořního
obchodování.
jsou zřizovány mimo
sídlo společnosti. K jejich zřízení je třeba souhlasu
ministerstva zahraničního obchodu. Jejich hlavním úkolem je
bezprostředním osobním stykem zaměstnanců poboček a delegatur a
jejich okamžitými zásahy zabezpečovat plnění plánu námořní
dopravy. Jejich rozsah a působnost je stanovena zvláštními
předpisy.
Jejich úkolem je
zejména zajišťování dostatečného množství zboží. jednání s
přístavními agenty i se všemi ostatními přístavními orgány o
zkracování doby-postojů lodí v přístavech, jednání týkající se
plného vytížení lodí, zajišťování lodního materiálu a proviantu,
štauerského materiálu, podkladů k havarijním a jiným škodám,
zajišťování služeb expertů. a kontroly agentských
smluv,
Činnost vedoucích
poboček i dopravních delegátů řídí a kontroluje dopravně provozní
náměstek ústředního ředitele.
První pobočky
(delegatury) byly zřízeny v šedesátých letech pro obsluhu DV
relace v Číně a Rumunsku (i pro bulharské přístavy Varna a
Burgas), po rozchodu s čínským partnerem a přesunu
exploatace v Polsku, NDR, na Kubě a v Jugoslavii;
v Anglii pak v souvislosti s brokerskou činností i
řízením provozu části bulkcarierů účastí v afilaci Čechofrachtu
Intrasped a později Cosbulk London.
|
|
Constantza
|
|
|
|
|
|
pobočka
|
Peking
|
/Braila
|
Štětín
|
Havana
|
Rostock
|
Rijeka
|
Londýn
|
|
|
|
|
|
|
|
|
delegát
|
Böhnel
|
Adamec
|
Herink
|
Řeháček
|
Hajzner
|
Stejskal
|
Dančák
|
|
Jíra
|
Polák
|
Pařízek
|
Kříž
|
Gondor
|
Vácha
|
Kubát
|
|
Hovorka
|
Marhoul
|
Jíra
|
Zíka
|
|
Šubert
|
Winkler
|
|
|
Matúš
|
Tomala
|
Vlček
|
|
David
|
Podobský
|
|
|
|
Veselý
|
Kusý
|
|
Honc
|
|
|
|
|
|
Kordač
|
|
|
|
Tato zahraniční
zastoupení sloužila v některých případech i pro zajištění
zájmů Čechofrachtu a byla obsazována buď pracovníky ČNP nebo
Čechofrachtu.
Kromě toho sloužily
pro ČNP i delegáti Čechofrachtu v řadě dalších teritorií:
Hamburg v NSR, Bombay v Indii, Terst v Italii,
Gdynia v Polsku, Alexandrie v Egyptě, Moskva
v SSSR, Varna/Sofia v
Bulharsku aj.
Náklady na zahraniční
zastoupení
položka
|
|
1960
|
1965
|
1967
|
1970
|
1975
|
1980
|
1985
|
1990
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ost.os.výdaje a
pobočky
|
tis.Kčs
|
42
|
172
|
312
|
224
|
348
|
547
|
48
|
159
|
zast.činnost
FMZO
|
tis.Kčs
|
|
|
|
|
|
1081
|
561
|
833
|
zastoupení v
zahraničí
|
tis.Kčs
|
42
|
172
|
312
|
224
|
348
|
1628
|
609
|
992
|
podíl na
srov.rež.nákl.
|
%
|
5,8
|
12,4
|
7,7
|
4,2
|
3,5
|
11,9
|
4,0
|
4,4
|
Největší nárůst
v důsledku účtování příspěvku na zahraniční síť FMZO od
osmdesátých let..
Afilace byla založena v roce 1946 jako londýnská
filiálka bývalé čs.spediční firmy Intrasped. Zakládací listina je
z 27.4.1946 a byla zapsána do obchodního rejstříku
v Londýně 9.5.1946 jako akciová společnost se základním
kapitálem Lstg 100, rozděleným na 100 akcií, jejichž vlastníky se
staly Čechofracht (98) a Motokov (2). Společnost se řídila podle
anglického zákona Company Act 1929 (1948).
Nemovitý majetek
společnost neměla, vlastnila pouze kancelářské zařízení, režijní
náklady kryla z provizí a příspěvků
Čechofrachtu.
Předmětem podnikání byla
veškerá obchodní a výrobní činnost, ve skutečnosti vystupovala
jako agent Čechofrachtu a ČNP a dále jako bunkrovací agent pro
společnost B.P. a Shell.
Od roku 1949 do roku
1962 byla afilace využívána Metransem a po něm Čechofrachtem k
různým službám na londýnském námořním trhu.
Podle rozhodnutí FMZO
byl majetek a řízení společnosti převedeny na ČNP
k 1.10.1962, v rejstříku společnosti však byla
provedena pouze změna ve vlastnictví dvou akcií, které byly
převedeny na anglického ředitele (a současně sekretáře)
společnosti.
Od roku 1962 používal
afilaci ČNP k zajišťování nákupu pohonných hmot, námořních
map, styku s londýnskými pojišťovacími kruh,
k likvidaci škodních reklamací, ke styku s Lloydem,
k nákupu náhradních dílů, získávání různých odborných
posudků a informací v oboru námořní dopravy, sledování
námořního trhu a zajišťování rychlého odbavení čs.lodí
v britských přístavech a k ostatním úkonům rejdařské
agendy.
1.7.1972 bylo řízení
afilace převzato Čechofrachtem s cílem zaktivizovat a
zintenzívnit činnost. Akciový kapitál byl zvýšen na Lstg 10 000,
na němž se podílí Čechofracht 75% a ČNP 25%, z toho po jedné
akcií drží britský dosavadní a také další nový ředitel po jedné
akcii.
V roce 1975
vstoupil do společnosti další partner z NDR VEB
Deutfracht-Seereederei Rostock a tak došlo ke změně podílu
jednotlivých účastníků na 38,25% u Čechofrachtu 12,75% u ČNP a
49% Deutfracht. Předmět podnikání ani statut společnosti se
nezměnil, vstup partnera měl zvýšit přínos společnosti
z titulu zvýšení nájmů cizí tonáže, nákupu námořních lodí a
pronájmu vlastní tonáže..
Deutfracht ukončil svou
účast k 31.12.1984 a odprodal svůj podíl Čechofrachtu
(12,75%) a ČNP (36,25%), takže poté vlastnil Čechofracht 51% a
ČNP 49%.
Činnost
ČNP v Intraspedu byla ukončena k 31.12.1992
v souvislosti se zahájením činnosti firmy COSBULK,
London.
Firma byla založena a
zaregistrována v Anglii 23.1.1991, činnost zahájila
1.1.1993, kdy převzala veškeré aktivity firmy
Intrasped..
Základní jmění 10 000
Lstg, z toho má ČNP v držení 9.999 akcií, tj.
99,99%.
Předmět činnosti –
široká obchodní činnost zaměřená na námořní aktivity, zejména
pronájem a operační řízení vyčleněné skupiny lodí –
bulkcarierů.
Zásady pro komerční
operování lodí byly jednotné, stejné jako v ústředí
v Praze.
Tým pracovníků byl
složen z odborníků s obchodní profesí se zkušenostmi
z této práce v ústředí ČNP, k dispozici měl síť
zahraničních zprostředkovatelů, schopných zabezpečit zaměstnání
pro lodě s prvotřídními partnery.
Hospodářský výsledek
rok
|
1993
|
1994
|
1995
|
1996
|
1997
|
1998
|
1999
|
|
|
|
|
|
|
|
|
mil.Kč
|
0,4
|
5,5
|
0,7
|
1,1
|
-1,2
|
0,0
|
-0,8
|
Hospodářský výsledek byl
tvořen rozdílem mezi provizemi za brokerskou činnost, odměnami za
operování převedené skupiny lodí a režijními
náklady.
Zprostředkovatelská
firma, na níž měla mít ČNP spoluúčast pro bližší kontakt
s americkým námořním trhem, aktivity byly v průběhu
roku 1993 ukončeny.
|