COS Crew Management
V roce
1994 došlo k podstatné změně pracovně právních vztahů námořníků
zaměstnaných na zahraničních lodích, registrovaných dceřinými
společnostmi ČNP na Maltě Pro tyto společnosti byly Odborovým
svazem námořníků dojednány nové kolektivní smlouvy, tzv. systém
kontraktního nalodění. K podstatným změnám došlo rovněž v českém
zákoníku práce. V souvislosti s tím vznikla potřeba uspořádat
nově celý proces střídání posádek na
lodích.
Byla založena druhá
tuzemská společnost, zaměřená na zajišťování a přípravu posádek
pro námořní lodě a organizaci jejich střídání.
Výpis
z obchodního
rejstříku, vedeného Městským soudem v Praze, oddíl C, vložka
37333
Datum zápisu:
10.května 1995
Obchodní firma:
C.O.S. - CREW MANAGEMENT
s.r.o.
Zapsáno:
10.května 1995
Sídlo: Praha 1O,
Počernická 168, PSČ 100 00
Identifikační
číslo: 636 66 219
Právní forma:
Společnost s ručením omezeným
Předmět
podnikání:
a) konzultační
činnost pro uchazeče o zaměstnání v oblasti námořní
dopravy
b)
obstaravatelská činnost v oblasti přípravy námořních
posádek
c) činnost
organizačních a ekonomických poradců
d) vedení
personální agendy
e) vedení
účetnictví
f) výkon
zprostředkování zaměstnání za úhradu na námořních
lodích
g) konzultační
činnost pro uchazeče o zaměstnání v domácnostech a v hotelových a
restauračních zařízeních
h)
obstaravatelská činnost v oblasti cestovního
ruchu
Statutární orgán -
jednatel:
Jednatel:
Ctirad Pacák
(1995-2000)
Oldřich Petrůj
(1995-1997)
Za společnost
jedná ve všech věcech samostatně jednatel.
Za společnost se
podepisuje tak, že k vytištěnému nebo napsanému obchodnímu jménu
společnosti připojí svůj podpis.
Prokura:
Josef
Adamec
Za společnost
prokurista podepisuje tak, že k vytištěnému nebo napsanému
obchodnímu jménu společnosti připojí svůj podpis s dodatkem
označujícím prokuru.
Dozorčí
rada:
Jiří Chudoba,
Pavel Hrach, Miluše Hladíková, Anna Procházková, Hana Moškonová,
Miroslav Winkler
Společníci:
Česká námořní plavba a.s.
Praha 1O, Počernická 168, PSČ 100
00
Vklad: 100 000,- Kč
Splaceno: 100 %
Základní kapitál: 100
000 Kč
Vymazáno: 29.prosince
2000
Společnost byla ve 100%
vlastnictví ČNP, jejíž představenstvo představovalo valnou
hromadu společnosti a jíž byla jmenována i dozorčí rada. Základní
koncepce byla stanovena představenstvem a promítnuta do smluvních
dokumentů, které upravovaly základní vztahy v oblasti
majetkové, personální i finanční.
V souvislosti
s některými podstatnými změnami v roce
1994
a) změnami pracovně právních vztahů námořníků zaměstnaných na
zahraničních lodích, vlastněných dceřinými společnostmi ČNP na
Maltě a Kypru
b) dojednány nové kolektivní smlouvy podle zvyklostí
mezinárodní odborové centrály ITF s kontrakty na jedno
nalodění
c)
k podstatným změnám došlo rovněž v českém
zákoníku práce, který stimuluje větší mobilitu pracovních sil v
zájmu vytvoření skutečného trhu i v této oblasti.
.
vznikla potřeba
uspořádat nově celý proces střídání posádek na lodích, pro něž
platí tato kolektivní smlouva (a z ní odvozené, od českých
pracovních).
Přizpůsobení se tomuto
trendu otevřelo pro české námořníky i systémovou možnost
zaměstnání na cizích lodích s podporou české agentury. V
budoucnu nemusejí být v možnostech zaměstnání na námořních lodích
odkázáni pouze na velice úzký národní trh pracovních příležitostí
(daný jedinou skupinou podniků ČNP). Pokud budou vyhovovat svojí
kvalifikací a zejména jazykovými schopnostmi můžeme otevřít cestu
i k jiným společnostem. tomu všemu by měla tato společnost
COS-Crew Management napomoci.
Byl vybudován
registr námořních posádek ve formě v celém námořním světě obvyklé
a užívané a odpovídající i příslušným mezinárodním úmluvám, byť
Česká republika není přímo členem těchto úmluv a nepřistoupila k
nim. Tento registr slouží k systematickému a opakovanému
vyhledávání a zajišťování zaměstnání pro námořníky tak, aby jim
byla poskytována maximální pomoc v udržení kontinuity
zaměstnávání v profesi i při formě opakujících se termínovaných
kontraktů. V době vynechávek chceme být schopni poskytovat
námořníkům některé další podpůrné placené
služby.
Podle mezinárodně
standartizované smlouvy o posádkové obsluze námořních lodí
"CREWMAN" Standard Crew Management Agreement, v pasáži "Crewing"
(= obsazování lodi posádkami) se činnosti agentury zaměřila
na:
-
nábor a zprostředkování zaměstnání velitele
lodi, důstojníků a členů posádky (možno řešit
odděleně),
-
zabezpečení dopravy posádky na loď včetně
repatriace,
-
zajištění výcviku posádky,
-
dozor nad výkonností a kvalitou práce posádky
na lodi včetně řízení ostatních procesů jako je zabezpečování
střídání posádek a plánování obsazení lodi
posádkou,
-
zabezpečování výplat mezd
posádky,
-
zabezpečování pojištění členů
posádky,
-
dohled nad dodržováním discipliny posádky a
vyjednávání s odborovými organizacemi,
-
jakékoliv další činnosti v případě
potřeby.
Byl zvolen střední
typ agentury, které evidují pouze kvalifikované námořníky,
kterými na základě smluv o obsazování lodí (Manning Agency
Agreement) obsazují lodě smluvních rejdařství. Námořníci jsou
zaměstnanci rejdaře a jsou zaměstnáni podle pracovní, respektive
kolektivní smlouvy tohoto rejdaře.
To je nejběžnější
způsob, plně vyhovující příslušným mezinárodním úmluvám
regulujícím tuto činnost. Agentury musejí mít svoje systémy
sledování kvality práce jednotlivých členů posádek aby mohly za
profesionalitu a pracovní výkon vyslaných námořníků ručit
rejdařům, ke kterým je zprostředkovávají, jinak by se svými
zájemci neuspěly na trhu práce. touto cestou chce jít i naše
agencie.
V rámci našich
dalších podnikatelských oprávnění zahajujeme program školení pro
námořní jachtaře o navigaci, meteorologii, COLREGu, námořních
mapách a základech radiokomunikace na VHF pod heslem "Pouze u nás
Vás budou učit profesionálové". Zde chceme dát příležitost
kvalifikovaným důstojníkům k vedlejšímu výdělku a pro Crew to
bude doplňkovým zdrojem příjmu. Po ukončení programu školení
našich důstojníků chceme pro tyto komerční účely zkusit využít i
naše školící středisko.
Společnost byla ve 100%
vlastnictví ČNP, jejíž představenstvo představovalo valnou
hromadu společnosti a jíž byla jmenována i dozorčí rada. Základní
koncepce byla stanovena představenstvem a promítnuta do smluvních
dokumentů, které upravovaly základní vztahy v oblasti
majetkové, personální i finanční.
Společnost měla vlastní
účetnictví, personální a mzdovou agendu a odváděla příslušné daně
finančnímu úřadu. O své činnosti podávala pravidelné zprávy
managementu ČNP a dozorčí radě a konečný výsledek byl auditován a
projednán na valné hromadě.
Hospodářský
výsledek
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Rok
|
|
|
1996
|
|
|
1997
|
|
|
1998
|
|
|
1999
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
mil.Kč
|
|
|
0,223
|
|
|
-0,693
|
|
|
0,138
|
|
|
0,611
|
Společnost zaměstnávala 5 až
7.pracovníků a s výjimkou roku 1997 (kde byl výsledek
ovlivněn neplacením účtů ze strany Slovenské Plavby Dunajské) se
společnost bez problémů samofinancovala a měla i schopnost
generovat zisk
Koncem roku 2000
byla:
C.O.S. - Crew
Management prodána
podnikatelské skupině Czechoslovak Ocean Shipping, kde
zprostředkovává a zajišťuje
a) zaměstnání celých posádek i jednotlivců na námořních lodích
cizích rejdařů
b) organizuje přípravu pro práci na námořních lodích podle
mezinárodních předpisů (kurzy STCW 78/95 a zkoušky
k prokázání odborné způsobilosti) v ČR a
Polsku)
c)
pro důstojníky nabízí i vzdělávací programy
Vysoké námořní školy ve Štětíně, Polsko.
Dále se společnosti
podařilo zahájit program zprostředkování práce i pro pomocný
hotelový personál na námořní osobní lodi.
Propad kursu USD po
roce 2002 velmi drasticky snížil atraktivitu zaměstnání na moři a
ztížil práci COS-Crew. Přesto za hlavní současný úspěch je možno
považovat obnovení studia budoucích námořníků na Námořní Akademii
ve Štětíně. Pro německé rejdařství MST, i když se jedná o skromné
počty 2 – 4 studentů ročně.
|