Návratnost vložených prostředků
poskytuje pohled na efektivnost prostředků vložených do
pořízení ZP (zejm.lodí) jako poměr mezi pořizovací hodnotou
základních prostředků a celkovým finančním přínosem, jako součtu
zisku a odpisů (které zpravidla celé nebo z větší části zůstávaly
v podniku jako zdroj financování investic).
|
výkony |
odpisy |
čistý |
přínos |
poř.hodnotaZP |
|
|
podnik |
|
lodě |
|
rok |
|
|
zisk |
|
1.1. |
31.12. |
průměr |
návr.% |
roků |
návr.% |
roků |
1952 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7,3 |
13,7 |
1953 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5,5 |
18,2 |
1954 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4,8 |
20,8 |
1955 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7,5 |
13,3 |
1956 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
15,8 |
6,3 |
1957 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
26,8 |
3,7 |
1958 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
12,2 |
8,2 |
1959 |
39,0 |
6,5 |
5,2 |
11,7 |
97,4 |
174,4 |
135,9 |
8,6 |
11,6 |
7,8 |
12,8 |
1960 |
55,0 |
10,7 |
10,2 |
20,9 |
174,4 |
205,2 |
189,8 |
11,0 |
9,1 |
9,9 |
10,1 |
1961 |
53,0 |
11,3 |
9,0 |
20,3 |
205,2 |
205,7 |
205,5 |
9,9 |
10,1 |
9,1 |
11,0 |
1962 |
57,0 |
11,1 |
14,1 |
25,2 |
205,7 |
193,4 |
199,5 |
12,6 |
7,9 |
11,3 |
8,9 |
1963 |
70,0 |
10,9 |
26,4 |
37,4 |
193,4 |
230,6 |
212,0 |
17,6 |
5,7 |
17,2 |
5,8 |
1964 |
85,0 |
13,9 |
28,9 |
42,8 |
230,6 |
260,0 |
245,3 |
17,4 |
5,7 |
15,7 |
6,3 |
1965 |
85,0 |
13,3 |
32,9 |
46,2 |
260,0 |
197,5 |
228,8 |
20,2 |
5,0 |
15,7 |
6,4 |
1966 |
69,0 |
11,3 |
23,1 |
34,4 |
197,5 |
465,5 |
331,5 |
10,4 |
9,6 |
13,2 |
7,6 |
1967 |
148,9 |
25,5 |
47,7 |
73,2 |
465,5 |
491,1 |
478,3 |
15,3 |
6,5 |
16,9 |
5,9 |
1968 |
188,6 |
26,9 |
84,8 |
111,7 |
491,1 |
505,4 |
498,3 |
22,4 |
4,5 |
24,3 |
4,1 |
1969 |
193,7 |
39,7 |
81,3 |
121,0 |
505,4 |
525,6 |
515,5 |
23,5 |
4,3 |
22,7 |
4,4 |
1970 |
209,4 |
45,0 |
70,3 |
115,3 |
525,6 |
612,9 |
569,2 |
20,3 |
4,9 |
20,6 |
4,9 |
1971 |
271,1 |
48,9 |
78,2 |
127,1 |
612,9 |
613,9 |
613,4 |
20,7 |
4,8 |
19,7 |
5,1 |
1972 |
218,9 |
53,4 |
23,1 |
76,5 |
613,9 |
713,2 |
663,5 |
11,5 |
8,7 |
10,8 |
9,3 |
1973 |
289,3 |
57,0 |
97,0 |
154,0 |
713,2 |
678,6 |
695,9 |
22,1 |
4,5 |
15,2 |
6,6 |
1974 |
399,0 |
64,3 |
126,1 |
190,3 |
678,6 |
810,2 |
744,4 |
25,6 |
3,9 |
27,3 |
3,7 |
1975 |
463,0 |
68,5 |
138,3 |
206,7 |
810,2 |
987,1 |
898,6 |
23,0 |
4,3 |
25,9 |
3,9 |
1976 |
476,6 |
69,3 |
148,4 |
217,7 |
987,1 |
991,4 |
989,3 |
22,0 |
4,5 |
23,4 |
4,3 |
1977 |
368,7 |
52,6 |
90,7 |
143,3 |
991,4 |
778,8 |
885,1 |
16,2 |
6,2 |
15,7 |
6,4 |
1978 |
355,8 |
53,0 |
46,2 |
99,2 |
778,8 |
781,5 |
780,2 |
12,7 |
7,9 |
15,2 |
6,6 |
1979 |
389,4 |
47,4 |
69,4 |
116,8 |
781,5 |
785,4 |
783,5 |
14,9 |
6,7 |
15,2 |
6,6 |
1980 |
467,9 |
46,1 |
85,3 |
131,4 |
785,4 |
951,2 |
868,3 |
15,1 |
6,6 |
22,5 |
4,4 |
1981 |
576,6 |
74,5 |
135,5 |
210,0 |
951,2 |
1397,5 |
1174,4 |
17,9 |
5,6 |
14,8 |
6,8 |
1982 |
542,7 |
89,7 |
60,6 |
150,3 |
1397,5 |
1404,5 |
1401,0 |
10,7 |
9,3 |
15,0 |
6,7 |
1983 |
424,3 |
86,0 |
-66,7 |
19,3 |
1404,5 |
1409,0 |
1406,7 |
1,4 |
73,1 |
5,8 |
17,1 |
1984 |
506,1 |
83,6 |
26,2 |
109,8 |
1409,0 |
1411,0 |
1410,0 |
7,8 |
12,8 |
10,6 |
9,4 |
1985 |
540,2 |
82,1 |
34,7 |
116,8 |
1411,0 |
1414,6 |
1412,8 |
8,3 |
12,1 |
12,1 |
8,3 |
1986 |
480,9 |
81,0 |
35,2 |
116,2 |
1414,6 |
1372,5 |
1393,6 |
8,3 |
12,0 |
9,8 |
10,2 |
1987 |
372,8 |
61,0 |
51,3 |
112,4 |
1372,5 |
1234,7 |
1303,6 |
8,6 |
11,6 |
9,2 |
10,9 |
1988 |
436,5 |
77,3 |
46,4 |
123,7 |
1234,7 |
1697,1 |
1465,9 |
8,4 |
11,8 |
9,4 |
10,6 |
1989 |
628,7 |
116,8 |
109,4 |
226,2 |
1697,1 |
2946,1 |
2321,6 |
9,7 |
10,3 |
10,3 |
9,8 |
1990 |
802,5 |
150,3 |
76,4 |
226,7 |
2946,1 |
3312,8 |
3129,4 |
7,2 |
13,8 |
5,6 |
17,8 |
1991 |
1204,9 |
216,6 |
273,9 |
490,6 |
3312,8 |
3489,2 |
3401,0 |
14,4 |
6,9 |
15,4 |
6,5 |
1992 |
1212,2 |
403,0 |
69,9 |
472,9 |
3489,2 |
3313,8 |
3401,5 |
13,9 |
7,2 |
12,3 |
8,1 |
1993 |
1653,5 |
172,4 |
271,1 |
443,4 |
3313,8 |
4251,5 |
3782,7 |
11,7 |
8,5 |
10,7 |
9,4 |
1994 |
2288,0 |
167,9 |
613,0 |
780,9 |
4251,5 |
3789,2 |
4020,4 |
19,4 |
5,1 |
12,0 |
8,3 |
1995 |
1421,9 |
147,1 |
362,2 |
509,3 |
3789,2 |
3245,7 |
3517,5 |
14,5 |
6,9 |
13,8 |
7,2 |
1996 |
1340,9 |
86,7 |
434,1 |
520,8 |
3245,7 |
3920,3 |
3583,0 |
14,5 |
6,9 |
6,7 |
14,9 |
1997 |
2678,9 |
322,4 |
1069,3 |
1391,7 |
3920,3 |
5576,7 |
4748,5 |
29,3 |
3,4 |
12,0 |
8,3 |
1998 |
900,9 |
308,9 |
-2352,7 |
-2043,8 |
5576,7 |
130,0 |
2853,3 |
-71,6 |
-1,4 |
6,0 |
16,6 |
1952-1998 |
22965,9 |
3513,8 |
2586,4 |
6100,3 |
|
|
57458,6 |
10,6 |
9,4 |
16,6 |
6,0 |
Výsledek je ovlivněn úrovní cen ZP i cen, užívaných při tvorbě
HV. Ukazatel je sledován na úrovni:
1. podniku – bilanční zisk a všechny odpisy ve vztahu k
pořizovací hodnotě všech základních prostředků ústředí i lodí
2. lodí - pouze celkový zisk z provozu lodí a odpisy lodí
ve vztahu k jejich pořizovací hodnotě
Oba ukazatele se vyvíjely obdobně, protože rozhodující roli v
tvorbě zisku i odpisech, stejně jako v pořizovací hodnotě ZP měly
lodě. Nižší návratnost vykazovaná za podnik vyplývá za
skutečnosti, že od výsledku, tvořeného loděmi je nutno odečíst
režii ústředí a další položky účtované pouze za podnik jako celek
a naopak k hodnotě lodí je nutno připočíst hodnotu budov a
zařízení investičního charakteru v ústředí.
Rozdíly u jednotlivých roků a lodí vyplývají z pořizovacích cen
(dle měnové oblasti stavby lodě) a nasazení lodí v
jednotlivých relacích s rozdílnou rentabilitou, v jednotlivých
létech pak odráží i další vlivy, zejména úpravy VRCV a
konjukturní pohyb námořního trhu.
Vývoj ukazatele odrážel tendence HV a pohyboval se v pásmu 8-16%
s vyjímkou roku 1983, kdy v důsledku ztrátového výsledku hluboko
poklesl. Výrazný rozdíl je v posledním roce 1998, kdy výsledek
podniku je hluboce ztrátový promítnutím rezervy na neuhrazené
pohledávky za lodě prodané dceřinými společnostmi.
|
výkony |
odpisy |
čistý |
přínos |
pořizovacíhodnotaZP |
|
|
podnik |
|
lodě |
|
rok |
|
|
zisk |
|
1.1. |
31.12. |
průměr |
návr.% |
roků |
návr.% |
roků |
1952-58 |
0 |
0,0 |
0 |
0,0 |
0 |
0 |
0 |
|
|
13,2 |
7,6 |
1959-66 |
513 |
88,9 |
150 |
238,8 |
1564 |
1932 |
1748 |
13,7 |
7,3 |
13,9 |
7,2 |
1967-76 |
2859 |
498,5 |
895 |
1393,7 |
6403 |
6929 |
6666 |
20,9 |
4,8 |
20,9 |
4,8 |
1977-83 |
3125 |
449,2 |
421 |
870,3 |
7090 |
7508 |
7299 |
11,9 |
8,4 |
14,1 |
7,1 |
1984-90 |
3768 |
652,2 |
380 |
1031,8 |
11485 |
13389 |
12437 |
8,3 |
12,1 |
9,1 |
11,0 |
1991-94 |
6359 |
959,9 |
1228 |
2187,8 |
14367 |
14844 |
14605 |
15,0 |
6,7 |
12,5 |
8,0 |
1995-98 |
6343 |
865,0 |
-487 |
377,9 |
16532 |
12873 |
14702 |
2,6 |
38,9 |
9,4 |
10,6 |
1952-98 |
22966 |
3513,8 |
2586 |
6100,3 |
57442 |
57475 |
57459 |
10,6 |
9,4 |
16,6 |
6,0 |
Při větších změnách (VRCV, přecenění ZP) byl však u jednotlivých
lodí i podniku jako celku upraven přepočet tak, že za základ byl
vzat poměr z posledního roku před změnou cen a poté pokračováno
podle aktuálních běžných cen. Tyto údaje jsou však k dispozici
pouze u čs.lodí od začátku jejich provozu do konce roku 1994 (od
roku 1995, kdy přestal vycházet Statistický přehled, již
statistická data nebyla takto zpracována), a tam vychází
návratnost v průměru za rok 14% a v
letech 7,1 roku.
Ukazatel návratnosti byl používán pro srovnání a měření
efektivnosti podniku a lodí a používán jako argument při jednání
o koncepci rozvoje floty a pořízení nových lodí.
|