V roce 2014 vzpomínají bývalí pracovníci podniku ČNP (Česká, dříve Československá námořní plavba)
62 let od vztyčení československé vlajky na naší první poválečné lodi Republika I. (11.1.1952)
55 let od svého založení (1.4.1959), kdy vznikla ČNP jako samostatný podnik pro námořní dopravu vlastními loděmi
a současně připomínají, že uplyne již
16 let od prodeje poslední české námořní lodě (18.12.1998), což znamenalo konec provozu vlastních námořních lodí v naší zemi
|
Tyto stránky jsou určeny všem, kdož se zajímají o historii a výsledky námořní plavby, zejména pak těm, kteří se o její dobré výsledky a pověst zasloužili svojí prací na námořních lodích.
Jsou jich tisíce, kteří na moři trávili dlouhé roky a někteří často celý svůj aktivní život věnovali tomuto náročnému povolání a v současně době rožívají konečně celý čas ve společnosti svých blízkých, rodin i kamarádů, ať již na zaslouženém odpočinku, či našli uplatnění v tuzemských organizacích. Stovky však dále pokračují v tradici námořníků na cizích lodích zahraničních rejdařů, nebo se věnují činnosti s námořní dopravou spjatých, především zajišťováním námořních přeprav na cizí tonáži pro české i zahraniční organizace.
|
VÝSLEDKY DLE ROKŮ
Jednotlivé roky
Zdeněk Bastl
Byt | Brixiho 14, Praha 6, PSČ 162 00 |
Pevná linka | 222 742 588 |
Mobil | 775 909 979 |
|
Chalupa | Velký Šenov 196, PSČ 407 78 |
Pevná linka | 412 391 100 |
|
E-mail | zdenek.bastl@tiscali.cz |
|
COSSHIP
Čínsko-
československý podnik pro námořní
dopravu
V polovině osmdesátých let došlo k oživení vztahů
s ČLR, iniciovaným především čínskými bývalými pracovníky
ČNP z let 1959-1966 a probíhala jednání na různých úrovních,
podnikové (především mezi ČNP a čínským rejdařstvím China Ocean
Shipping Company - COSCO) i vládní (vládní delegace, ministerstva
ZO) o obnovení činnosti společného podniku, provozujícího námořní
dopravu. Povolení k založení bylo dáno usnesením vlády ČSSR
č.88 z 21.4.1987, zakládací smlouva mez ČNP a COSCO byla
uzavřena 26.4.1987 a podnik s názvem Čínsko-československý
podnik pro námořní dopravu (COSSHIP) byl zapsán do podnikového
rejstříku 29.12.1987
Společný čs.-čínský smíšený podnik COSSHIP zahájil činnost 1.1.1988 s obdobným oprávněním
jako ČNP (provozovat námořní plavbu a za tím účelem vlastnit,
najímat a pronajímat lodě a lodní prostor a provádět nákup,
prodej, nájem a pronájem příslušenství, zařízení a provozních
materiálů, potřebných k provozování činnosti. Podnik byl
osvobozen po celou dobu trvání od placení daně ze zisku
Podnik typu joint venture měl základní kapitál 10tis.USD s 50%
podílem obou účastníků (ČNP a
COSCO), se sídlem v Praze 4, Olbrachtova 1. Valnou hromadu
tvořilo představenstvo a zasedání se konala střídavě v Praze
a Pekingu, ustavující valná hromada se konala 3.2.1988
v Praze. Dozorčí rada zřízena nebyla.
Ústředí bylo v Praze (16 pracovníků, z toho 10 čs.,
první ředitel M.Šubert byl vystřídán M.Štefanem), pobočka
v Pekingu (5 pracovníků, z toho 2 čs.).
Podnik působil jako operátor lodí, pronajatých společnosti
zakládajícími podniky. Do provozu bylo nasazeno po jedné lodi
z každé strany (Orava II. a Funiushan o nosnosti cca15
tis.DWT) v dálněvýchodní relaci (předpokládaný objem
vzájemné výměny zboží 400 tis.tun ročně). Nájemné placené
mateřským společnostem bylo stanoveno na 4000 USD/loď/den (v roce
1989 upraveno u české lodě na 4200, u čínské na 4580, dopravné
placeno 50% ve volné měně a 50% v clearingu (čínskými
subjekty v cl.Sfrs a čs.v převoditelných Rbl, poměr změněn
pro 1989 na 60% VM a 40% clearing). Jako nakládací přístavy
v Evropě byly stanoveny polské přístavy Gdynia/Gdansk a
jugoslávské Rijeka/Koper.
Vzhledem
k neuspokojivým výsledkům (na pravidelnou linku malý počet
pouze 2 lodí, komplikované rozhodování 50/50 při nejednotnosti
názorů na provozní a ekonomické otázky, rozdílný zájem o prosperitu podniku a
poskytovaná podpora, vysoké režijní náklady, ztrátový finanční i
devizový výsledek pro čs.stranu) nebyl pro rok 1990 obnoven nájem
lodi Orava a společnost provozovala pouze čínskou
loď.
Podnik sice vykázal
zisk, ale pouze na úkor ztrát svých zakladatelů (stanovené
nájemné bylo hluboko pod tržním):
rok
|
počet
|
počet
|
|
|
|
|
|
lodí
|
cest
|
výkony
|
zisk
|
|
režie
|
|
|
|
|
|
|
|
1988
|
2
|
9
|
76,5
|
10,5
|
|
5,5
|
1989
|
2
|
9
|
102,4
|
11,5
|
|
6,2
|
1990
|
1
|
|
31,5
|
-7,2
|
|
|
Neuspokojivá situace
byla řešena na valné hromadě v Pekingu 7.4.1990, kde bylo
poukázáno na skutečnost, že výsledky se odchylují od původního
cíle vzájemné ekonomické výhodnosti. Bylo rozhodnuto o snížení
režijních nákladů (počet zaměstnanců v ústředí v Praze
na 7 a v pobočce Pekingu na 4 a počtu služebních aut) a
vedení Cosshipu uloženo přijmout nápravná opatření
Pro ČNP byl výsledek
ztrátový, protože pevné náklady lodi Orava byly podstatně vyšší
než nájemné placené COSSHIPEM a výrazně horší, nežli u ostatních
lodí této skupiny provozovaných na volném trhu. Nepříznivý dopad
má i ztrátová konverze rublových příjmů Cosshipu na švýcarské
franky, které jsou společnou zúčtovací měnou a kterou ČNP rovněž
hradila
rok
|
podíl
|
ztráta
|
|
|
|
|
|
ČNP
|
z
provozu
|
z
konverze
|
celkem
|
průměr
|
rozdíl
|
|
na
zisku
|
Oravy
|
Rbl/Sfrs
|
|
OK,SL,LI
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1988
|
4,4
|
-11,6
|
|
-7,2
|
3,3
|
10,5
|
1989
|
5,4
|
-11,4
|
-4,7
|
-10,7
|
11,4
|
22,1
|
Nepříznivá hospodářská i
kádrová situace podniku Cosship i rozdílnost názorů obou
zakladatelů na základní cíle společnosti (efektivnost, komerční
aktivita, odborná způsobilost pracovníků, dobrá pověst u
zákazníků, plynoucí z kvality servisu a tomu odpovídající
tržní konkurenceschopnost) nevedla přes přijatá opatření ke
zlepšení. Princip parity při rozhodování 50/50 se ukázal
v námořní praxi jako neúnosný
a představoval z titulu prodlení v rozhodování velké
finanční ztráty.
Na mimořádném zasedání
valné hromady v Praze 9.11.1990 bylo rozhodnuto o ukončení
činnosti společného podniku COSSHIP ke konci roku 1990. Likvidace
byla dokončena v roce 1993, výmaz z obchodního
rejstříku byl proveden 11.1.1995
|