V roce 2014 vzpomínají bývalí pracovníci podniku ČNP (Česká, dříve Československá námořní plavba)
62 let od vztyčení československé vlajky na naší první poválečné lodi Republika I. (11.1.1952)
55 let od svého založení (1.4.1959), kdy vznikla ČNP jako samostatný podnik pro námořní dopravu vlastními loděmi
a současně připomínají, že uplyne již
16 let od prodeje poslední české námořní lodě (18.12.1998), což znamenalo konec provozu vlastních námořních lodí v naší zemi
Tyto stránky jsou určeny všem, kdož se zajímají o historii a výsledky námořní plavby, zejména pak těm, kteří se o její dobré výsledky a pověst zasloužili svojí prací na námořních lodích.
Jsou jich tisíce, kteří na moři trávili dlouhé roky a někteří často celý svůj aktivní život věnovali tomuto náročnému povolání a v současně době rožívají konečně celý čas ve společnosti svých blízkých, rodin i kamarádů, ať již na zaslouženém odpočinku, či našli uplatnění v tuzemských organizacích. Stovky však dále pokračují v tradici námořníků na cizích lodích zahraničních rejdařů, nebo se věnují činnosti s námořní dopravou spjatých, především zajišťováním námořních přeprav na cizí tonáži pro české i zahraniční organizace.
Zatímco
světová historie zaznamenává historicky první cesty světoznámých
mořeplavců, kteří byli současně objeviteli nebo průkopníky při
objevování nových světů a cest, zde jsou zaznamenány ty cesty,
které byly uskutečněny prvně loděmi ČNP a dále dílčí rekordy
z hlediska jednotlivých roků a floty jako celku nebo
prvenství jednotlivých lodí
z hlediska mezi ostatními loděmi
floty.
Tyto skutečnosti byly
zachyceny ve statistických přehledech do roku 1994 přesně, poté u
některých lodí pouze zrekonstruovány., i když lze s velkou
pravděpodobností tvrdit, že i v tomto období není zkreslení
nijak velké a uváděné hodnoty odpovídají s velkou
pravděpodobností skutečnosti. Období 1995-1998 se rozhodně
neodrazilo v rekordních výsledcích jednotlivých cest
s ohledem na strukturu floty (převažovaly bulkcariery) a
intenzitu provozu, a to i u univerzálních lodí pro kusový i
hromadný náklad, takže se
neopakovaly extrémní hodnoty z hlediska délky cest a ujeté
vzdálenosti.
byly rekordní výsledky
floty jako celku (nejvíce i nejméně v porovnání
s průměrem celých 45 let):
nejvíce
nejméně
průměr
ukazatel
jednotka
rok
rok
lodí
ks
1990
20
1952
1
10,5
tonáž
BRT
1993
310390
1952
6539
130521
nosnost
DWT
1993
500256
1952
10510
201555
cesty
počet
1990
155
1952
1
85,4
expl.čas
dní
1992
6614
1952
107
3683,2
mimoexpl.
dní
1981
379
1956
0
187,1
přepravené
množství
tis.tun
1997
3315
1952
18
1324,5
ujetá
vzdálenost
tis.mil
1992
1107
1952
13
592,1
tržby
mil.KčsVRCV
1991
1179,1
1952
5,0
417,7
zisk
mil.KčsVRCV
1995
455,9
1990
-21,7
102,9
přínos
mil.KčsVRCV
1997
703,7
1952
2,8
176,4
návratnost
% z PH
1974
27,3
1954
4,8
13,8
Výsledky jsou rozptýleny
v závislosti na počtu
provozovaných jednotek a jejich struktuře. Nejnižší
z hlediska provozních i finančních výsledků jsou
v prvním roce provozu (pouze jedna loď, která uskutečnila
pouze jednu provozně ukončenou cestu, pominut je rok 1953, kdy
jediná loď ČNP Republika I. byla celé období v opravě po
předchozím poškození tajfunem). S postupným růstem počtu
provozovaných jednotek, jejich přepravní kapacity se zvyšují i
výkony (ve fyzickém i hodnotovém vyjádření). Nejvyšší jsou roky
v závěru provozu, který kulminoval v devadesátých
létech v počtu lodí a jejich kapacitě s odpovídajícími
výsledky provozními i finančními.
Největší objem přeprav
čs.zboží v jednom roce 1326 tu.tun byl vykázán v roce
1986 kdy byl zaznamenán i největší podíl čs.zboží na celkových
přepravách 70,8%
Nerovnoměrný je vývoj mimoexploatačního času, lodě byly
nejdéle mimo exploataci v roce 1981 (při 12 lodích), celý
kalendářní rok 1953 opravovala tehdy jediná loď Republika
I. a naopak žádný MEČ nebyl vykázán
v roce 1956.
Rok 1990 vykázal ztrátu
z provozu lodí (menší ztráta byla
zaznamenána v roce 1954 a 1983).Ztráta monopolu Čechofrachtu na dopravní zajištění čs.
zboží se odrazila v poklesu podílu čs. substrátů na našich
lodích, především univerzálních (úbytek hromadných substrátů
v importu i speciálních zásilek v exportu), což spolu
s vysokými odpisy nových lodí, náklady na opravy a poklesem
konjunktury ve druhé polovině roku, se projevilo minusovým
výsledkem u většiny tzv.liniových
lodí.
Z kvalitativního
hlediska, vyjádřeného návratností prostředků vložených do
pořízení lodí rok 1974 (příznivá konjunktura dostatek vysoko
tarifujícího čs.zboží) a nejhorší rok 1954 s výsledkem více
než pětkrát horším (ztráta u Republiky I. a minimální zisk u
Fučíka). Ztrátový výsledek provozu lodí v roce 1990
byl v celkovém přínosu
kompenzován vysokými odpisy.
jsou pak značné rozdíly,
ovlivněné především velikostí, délkou a způsobem provozu:
nejvíce
nejméně
průměr
ukazatel
jednotka
loď
loď
tonáž
BRT
Beskydy
37550
Jiskra
1703
13576,0
nosnost
DWT
Beskydy
70456
Pionýr
3150
21534,0
hl.motor
výkon v
HP
Vítkovice
I.
17600
Jiskra
162
7640,0
rychlost
uzle
(mil/hod.)
Orlík
I.
15,5
Republika
I.
9,7
14,1
spotřeba
tun/den
Vítkovice
I.
59,0
Pionýr
5,6
24,3
délka
m
Beskydy
225,0
Pionýr
92,0
159,1
šířka
m
Beskydy
32,2
Pionýr
13,5
21,8
ponor
m
Beskydy
13,3
Jiskra
5,6
9,3
v
provozu
roků
Třinec
23,0
Želivský
0,7
11,3
cesty
počet
Jiskra
281
Želivský
5
90,0
expl.čas
dní
Třinec
8102
Želivský
256
3934,0
mimoexpl.
dní
Republika
I.
1092
Želivský
5
200,0
přepravené
množství
tis.tun
Košice
I.
5941
Želivský
115
1397,0
ujetá
vzdálenost
tis.mil
Košice
I.
1540
Želivský
50
632,0
poř.cena
mil.KčsVRCV
Šumava
960,0
Jiskra
19,9
219,3
tržby
mil.KčsVRCV
Třinec
1137,2
Želivský
15,0
439,6
zisk
mil.KčsVRCV
Vítkovice
II.
310,9
Berounka
-37,4
109,1
odpisy
mil.KčsVRCV
Tatry
290,1
Pionýr
11,1
78,2
přínos
mil.KčsVRCV
Tatry
590,8
Želivský
17,1
187,3
návratnost
prům.% za
rok
Jiskra
35,5
Žižka
2,4
13,5
Z hlediska
velikosti (tonáž, nosnost i vnější rozměry) dominuje loď Beskydy,
v opačném směru se dělí o nejmenší parametry lodě Pionýr a
Jiskra, délkou provozu jsou ovlivněny výsledky lodi Třinec a
Košice I., v opačném směru pak lodě pořízené
v devadesátých létech, zejména pak loď Jan Želivský
s necelým rokem provozu.
Loď Jiskra má primát
v počtu cest a zejména efektivnosti (návratnost vložených
prostředků), takže prostředky vložené do jejího pořízení se
vracely již za necelé 3 roky díky charakteru provozu a struktuře
přepravovaného zboží (krátké cesty ve Středozemním moři
s vysokotarifujícím zbožím speciálního charakteru-vojenská
vozidla a materiál).
Celkovou ztrátou za celé
období provozu skončilo 6 lodí (celá skupina lodí osmitisícovek
z Číny Vltava, Otava, Sázava, Berounka, a dvě lodi
z jugoslávské série šestnáctitisícovek Orlík II. a Orava
II.), pro něž se nenašlo adekvátní uplatnění pro nedostatek
čs.zboží i horší podmínky na volném trhu.
První loď Republika I.
měla nejhorší provozní parametry (nízká rychlost a nejvyšší
poruchovost-zejména díky téměř dvouleté opravě po tajfunu). Je
nejhorší i podílem 28,2% mimoexploatačního času na celkové době
provozu, nejlepší je loď Radhošť s pouhými 3,2%.
Nejmohutnější motor
z hlediska výkonu měla loď Vítkovice I., což se odrazilo i
ve vysoké spotřebě, nejrychlejší však byla loď Orlík
I.
Nejvíce lodí bylo
postaveno v Polsku (11), po osmi pak v Číně a
Jugoslavii. V sériích byly stavěny lodě typu Blaník (4),
Praha (3), Orlík (4), Vltava (4) a Hus (4), sesterské byly i lodě
Dukla a Orava I.,Pionýr a Jiskra, Republika II. a Brno, Dunaj a
Labe, Vítkovice II. a Košice II.
Orava
II.v roce
1985 na cestě č. 23 s cukrem z Kuby do
Angoly v celkovém trvání 163 dnů
b)
nejkratší
u lodí pro
suchý náklad 4
cesty v trvání 7 dnů
z toho 3 se
speciálem (vojenský materiál)
-Sitnov roce 1980 cesta č. 76 z Jugoslavie do Libye
-Kriváňcesta č. 87 a Radhošť cesta č. 110
obě v roce
1982 z Jugoslávie do Sýrie
dále
-Prahav roce 1988 cesta č. 135 s uhlím
z Polska do NSR
B)
z hlediska vzdálenosti
byly
a)
nejdelší
-Vítkovice I.v roce 1972 cesta č. 40
lodi z Jugoslávie v balastu (prázdná bez nákladu) do
Indie a odtud zpět do Jugoslávie se železnou rudou,
v důsledku uzavření Suezu tam i zpět okolo Afriky 24612
mil
b)
nejkratší
-Prahav roce 1985 na cestě č. 106
s uhlím z polského Swinouscie do norského Breviku 521
mil
Nejkratší
cestou
vůbec byla cesta tankeru
Ostrava v roce 1964 č. 33
v NSR z Brunsbütelu do Bremen v délce 63 mil a
trvání 4 dnů s nákladem ropných produktů
První loď byla uvedena
do provozu v roce 1952, 5 lodí měla společnost v roce
1959, 10 již v roce 1961, 15 a rovněž 20 (nejvíce
v jednom roce) v roce 1990.
měrná
hranice
rok
měrná
hranice
rok
měrná
hranice
rok
jednotka
jednotka
jednotka
počet
dní
dní
cest
100
1959
expl.čas
1000
1955
MEČ
1000
1957
cest
500
1965
expl.čas
10000
1961
MEČ
2000
1961
cest
1000
1972
expl.čas
50000
1973
MEČ
3000
1964
cest
2000
1982
expl.čas
100000
1984
MEČ
4000
1970
cest
3000
1990
expl.čas
150000
1993
MEČ
5000
1975
cest
4000
1998
expl.čas
170000
1998
MEČ
6000
1980
MEČ
7000
1985
MEČ
8000
1992
celkem
4012
173104
8818
První stovka cest byla
dosažena v roce 1959, hranice pětiset cest v roce 1965,
rok 1972 znamenal dovršení první tisícovky, rok 1982 druhé, 1990
třetí a 1998 čtvrté
První tisícovka dní
exploatačního času byl dosažena v roce 1955, deset tisíc
v roce 1961, padesáttisíc v roce 1973, statisíc
v roce 1984, stopadesáttisíc v roce
1993.
U mimoexploatačního času
bylo tempo zpočátku (díky opravám lodi Republika I.) rovněž
rychlé a první tisícovka dní MEČ byla dosažena již v roce
1957, pětticíc zaznamenáno v roce 1975 a desetitisícové
hranice již dosaženo nebylo.
měrná
hranice
rok
měrná
hranice
rok
měrná
hranice
rok
jednotka
jednotka
jednotka
mil.tun
mil.tun
mil.mil
přeprava
1
1959
čs.zboží
1
1961
vzdálenost
1
1959
přeprava
5
1966
čs.zboží
5
1974
vzdálenost
5
1967
přeprava
10
1972
čs.zboží
10
1980
vzdálenost
10
1976
přeprava
20
1980
čs.zboží
20
1990
vzdálenost
20
1990
přeprava
30
1986
vzdálenost
25
1995
přeprava
40
1990
přeprava
50
1994
přeprava
60
1998
62,2
20,1
27,8
Přepravené množství
zaznamenalo první milion tun v roce 1959, pět milionů bylo
dosaženo v roce 1966, deseti milionů v roce 1972,
dvaceti 1980, třiceti 1986, čtyřiceti 1990, padesáti 1994 a
šedesáti v posledním roce 1998.
Přeprava podle plátců je
sledována až od roku 1959 (za období 1952-58 jsou pouze souhrné
údaje); první milion tun, přepravený pro československé plátce
byl dosažen v roce 1961, pátý v roce 1974 a desátý
v roce 1980, dvacátý milion byl přepraven v roce
1990
Zatímco první milion
ujetých mil byl dosažen v roce 1959, v roce 1967 už to
bylo pět milionů, deset milionů bylo docíleno v roce 1976 a
dvacet v roce 1990.
měrná
hranice
rok
měrná
hranice
rok
měrná
hranice
rok
jednotka
jednotka
jednotka
mld.Kč
mld.Kč
mld.Kč
příjmy
1
1969
zisk
0,1
1964
přínos
0,1
1962
příjmy
5
1981
zisk
0,5
1971
přínos
0,5
1969
příjmy
10
1990
zisk
1
1976
přínos
1
1973
příjmy
15
1995
zisk
2
1987
přínos
2
1979
zisk
3
1994
přínos
3
1985
zisk
4
1997
přínos
4
1991
přínos
5
1993
přínos
6
1995
přínos
7
1997
18,4
4,6
7,8
První miliarda příjmů za
dopravné byla docílena v roce 1969, pátá v roce 1981,
desátá 1990 a patnáctá 1995.
Prvních sto milionů
zisku bylo dosaženo v roce 1964, půlmiliardy bylo
zaznamenáno v roce 1971, první miliarda již v roce
1976, druhá 1987, třetí 1994 a čtvrtá 1997.
Díky odpisům činil
přínos od počátku provozu prvních sto milionů v roce 1962,
půlmiliardy v roce 1969, první miliarda 1973, druhá 1979,
třetí 1985, čtvrtá 1991, pátá 1993, šestá 1995 a sedmá
1997.