Košice I.
KOŠICE byly postaveny v
japonské loděnici v lnoshimě (obchod podporující vývoz čs.sladovnického ječmene), odkud se
vydaly na svou první cestu jako pátá čs.námořní loď a první
specializované plavidlo pro přepravu železné rudy; jednoduchá na
údržbu a se spolehlivým motorem i ostatních mechanizmů a
zařízení.
V té době byly KOŠICE
největší z československých lodí. Byly nazvány po novém středisku
hutnického průmyslu a v začátcích provozu přepravovaly především
čs. rudy z Brazílie. Po přestavbě, provedené roku 1967 v Hamburku
a umožňující i přepravu jiných hromadných substrátů (zejména
sypkých – obilí, hnojiva apod.), byly zaměstnány na
československý i cizí účet po celém světě. V posledních
letech KOŠICE převážely fosfáty a
apatity v evropských relacích, zejména z Murmansku a Alžíru
do přístavů Hamburk a Swinoujscie. V roce 1969 byla loď
upravena podle konvence o ponorové čáře z roku 1966 a
zvýšena její nosnost v DWT.
v
provozu
|
|
|
|
rozměry
|
|
|
od
|
|
05.12.63
|
|
délka
|
m
|
181,2
|
provoz
|
|
13.07.86
|
|
šířka
|
m
|
24,8
|
roků
|
|
22,6
|
|
ponor
|
m
|
9,9
|
|
|
|
|
|
|
|
stavba
|
|
|
|
hlavní
stroj
|
|
|
rok
|
|
1963
|
|
druh
|
|
vznětový
|
místo
|
|
Innoshima
|
|
výrobce
|
|
B&W
|
země
|
|
Jap
|
|
KS
|
HP
|
11600,0
|
druh
|
|
hrom.
|
|
rychl.
|
míle/hod.
|
14,5
|
|
|
|
|
spotř.
|
tuny/den
|
37,0
|
parametry
|
|
|
|
|
|
|
tonáž
|
BRT
|
16760
|
|
poř.hodnota
|
|
|
nosnost
|
DWT
|
26974
|
|
PH
pův.
|
mil.Kč
|
83,2
|
prostor
|
m3
|
34559
|
|
PH
upr.
|
mil.Kč
|
69,7
|
V roce 1977 bylo
provedeno přecenění lodi (podle obecných pravidel pro přecenění
základních prostředků a hodnota lodi se snížila z původních
83,2 mil.Kč na 69,7 mil.Kč (což ovlivňuje relativní ukazatele
návratnosti v jednotlivých letech).
KOŠICE zůstávají
rekordmanem mezi ostatními loděmi v přepravených tunách
(5941 tis.tun) a ujetých mílích (1554 tis.nám.mil včetně poslední
cesty na Taiwan). Po Třinci jsou druhou služebně nejstarší lodí,
v provozu 22,6 roku.
Po celou dobu i po
překročení stanovené životnosti, patřila k nejspolehlivějším a
její technický stav svědčil o kvalitní stavbě i údržbě. Za celou
dobu provozu potřebovala pouze 297 dni na opravy, což představuje
pouze 3,6% celkového provozního času.
Loď KOŠICE za 22,6 roku
provozu uskutečnila 256 cest, na nichž přepravila 5941 tisíc tun
zboží a ujela 1540 tisíc námořních mil ( 2852 tisíc km, což
představuje cca 71 objezdů zeměkoule po rovníku)
|
provozní výsledky
|
|
tuno
|
finanční výsledky
|
návratnost
|
odp.
|
rok
|
cest
|
EČ
|
MEČ
|
tuny
|
míle
|
míle
|
tržby
|
zisk
|
odpisy
|
přínos
|
%
|
roky
|
%
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1964
|
7
|
345
|
12
|
174
|
81
|
1014
|
27,0
|
8,4
|
4,5
|
13,0
|
15,6
|
6,4
|
5,5
|
1965
|
8
|
376
|
16
|
196
|
102
|
1389
|
31,2
|
13,2
|
4,6
|
17,8
|
21,4
|
4,7
|
5,5
|
1966
|
7
|
342
|
13
|
174
|
91
|
1217
|
25,0
|
5,7
|
4,6
|
10,3
|
12,3
|
8,1
|
5,5
|
1967
|
9
|
337
|
10
|
230
|
90
|
1236
|
24,2
|
6,3
|
4,6
|
10,8
|
13,0
|
7,7
|
5,5
|
1968
|
6
|
375
|
26
|
147
|
102
|
1919
|
27,1
|
8,1
|
4,6
|
12,7
|
15,3
|
6,6
|
5,5
|
1969
|
7
|
340
|
10
|
163
|
74
|
1534
|
24,0
|
4,5
|
6,7
|
11,2
|
13,4
|
7,4
|
8,0
|
1970
|
11
|
353
|
13
|
278
|
89
|
1472
|
28,1
|
11,7
|
6,7
|
18,4
|
22,1
|
4,5
|
8,0
|
1971
|
10
|
321
|
15
|
255
|
64
|
1093
|
36,9
|
17,2
|
6,7
|
23,9
|
28,7
|
3,5
|
8,0
|
1972
|
7
|
364
|
10
|
141
|
83
|
1307
|
34,1
|
7,2
|
6,7
|
13,9
|
16,7
|
6,0
|
8,0
|
1973
|
4
|
327
|
16
|
99
|
56
|
1236
|
27,3
|
2,6
|
6,7
|
9,2
|
11,1
|
9,0
|
8,0
|
1974
|
14
|
368
|
35
|
341
|
94
|
1470
|
28,7
|
5,2
|
6,7
|
11,9
|
14,3
|
7,0
|
8,0
|
1975
|
13
|
369
|
8
|
262
|
72
|
768
|
31,5
|
14,4
|
6,9
|
21,3
|
25,6
|
3,9
|
8,3
|
1976
|
10
|
331
|
19
|
239
|
69
|
867
|
27,4
|
8,9
|
4,6
|
13,5
|
16,3
|
6,1
|
5,5
|
1977
|
14
|
369
|
18
|
297
|
67
|
877
|
23,5
|
6,4
|
3,7
|
10,1
|
14,5
|
6,9
|
5,4
|
1978
|
17
|
364
|
1
|
366
|
61
|
660
|
36,0
|
10,6
|
3,9
|
14,6
|
20,9
|
4,8
|
5,6
|
1979
|
14
|
343
|
12
|
308
|
51
|
526
|
31,0
|
8,2
|
0,1
|
8,3
|
11,9
|
8,4
|
0,1
|
1980
|
17
|
374
|
0
|
385
|
53
|
636
|
57,3
|
29,7
|
0,0
|
29,7
|
42,5
|
2,4
|
0,0
|
1981
|
16
|
337
|
20
|
383
|
49
|
605
|
47,4
|
15,2
|
0,0
|
15,2
|
21,8
|
4,6
|
0,0
|
1982
|
15
|
354
|
0
|
347
|
51
|
608
|
42,0
|
16,1
|
0,9
|
17,0
|
24,4
|
4,1
|
1,2
|
1983
|
16
|
343
|
35
|
370
|
51
|
623
|
39,1
|
11,1
|
0,6
|
11,7
|
16,7
|
6,0
|
0,8
|
1984
|
14
|
348
|
0
|
327
|
43
|
605
|
37,2
|
13,3
|
0,0
|
13,3
|
19,1
|
5,2
|
0,0
|
1985
|
15
|
379
|
8
|
346
|
29
|
608
|
38,8
|
10,3
|
0,0
|
10,3
|
14,8
|
6,7
|
0,0
|
1986
|
5
|
139
|
0
|
114
|
18
|
220
|
13,3
|
0,8
|
0,0
|
0,8
|
1,1
|
*
|
0,0
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
256
|
7898
|
297
|
5941
|
1540
|
22490
|
738,5
|
235,2
|
83,6
|
318,8
|
17,9
|
5,6
|
4,7
|
Prvou stovku cest dovršila loď v
roce 1975, druhou již v roce 1982.
Z hlediska přepraveného množství
zboží
- prvý milión tun zboží přepravily KOŠICE v
roce 1969 na cestě 41 R z Tsukumi do Newcastlu s
vápníkem,
- druhý v roce 1974 na cestě 83 in z Puerto Ordaz do
Antwerp s rudou,
- třetí na cestě 128 R v
roce 1978 a
- čtvrtý v roce 1980
na 'cestě 173 R (obě cesty s apatity v téže relaci Murmansk -
Hamburk). - - v roce 1983 jsme se dočkali pátého milionu (a to už
je výkon, představující pět tisíc vlaků o 50 dvacetitunových
vagónech) na cestě 216 R (opět apatity
z Murmansku.
- nejvíce zboží
přepravily KOŠICE na cestě 71 R z Rio de Janeira do Antwerp v
roce 1972, kde převezly 26 333 tun rudy.
- nejméně na cestě 66
out v témže roce pří přepravě 5053 tun netypického nákladu železa
a drobnice ze Štětína do Umm Quasru.
Milióntou milí ujely
KOŠICE v roce 1976 na cestě 104 R z Baltimore do Udevally;
rekordní vzdálenost v jednom roce představuje 102 tisíc mil v roce
1965.
Z hlediska
času
- nejkratší plavba
trvala pouze 8 dni při cestě 38 R ze Štětína do Oxelosundu a
odtud s rudou do Antwerp,
- nejdelší pak byla
cesta 76 out ze Štětina do Umm Quasru roce 1973, která trvala 104
dni.
Loď KOŠICE přepravila i
jubilejní 20 miliontou tunu čs.lodí 5.5.1982 na cestě 182 R a 25
miliontou tunu 1.4.1985 na cestě 240 R, obě cesty s nákladem
apatitů z Murmansku.
Na předchozí cestě ve
stejné relaci přepravila i svoji dvoumiliontou tunu sovětských
apatitů.
Loď KOŠICE jako první
čs.loď vůbec (velitel kpt.Frey) podnikla cestu kolem světa. 28.
10. 1965 vyplula ze Štětína na cestu 15R do Vitorie (Jižní
Amerika), odtud okolo Afriky do Nagoyi (Japonsko), dále do
Chaňaralu (Peru) a odtud Panamským průplavem do Rijeky, kam
připlula 16.2.1966 - necelé čtyři měsíce po odjezdu z Evropy.
Poté zaznamenala jště 3 cesty okolo světa, dvě v roce 1968 a
další hned v následujícím roce 1969.
Ve všech letech vykázala
loď ziskový výsledek, nejlepší v roce 1980, kdy roční
návratnost činila 42,5%, i v nejhorším roce 1983 činila
návratnost nadprůměrných 16,7%.
Za svoji existenci se
loď více než čtyřikrát
zaplatila proti pořizovací hodnotě
přinesla na zisku a odpisech o 319% více než stála v době
pořízení.
Prostředky vložené do
pořízení lodi se vracely v průměru za 5,6 roku, což znamená
roční úhradu 17,9%. Svou rentabilitou byly KOŠICE nejlepší ze
specializovaných lodí pro přepravu hromadných
substrátů.
13 7.1986 odchodem
posádky z taiwanského přístavu Kaohsiung skončila historie do té
doby naší nejstarší lodi KOŠICE , prodané po překročeni stanovené
životnosti do šrotu japonské firmě Kanematsu
Gosho.
V době prodej byla
loď již zcela odepsaná (tedy s nulovou zůstatkovou
hodnotou), prodejní cena byla 10,8 mil.Kč a čistý výnos
z prodeje pak 7,5 mil.Kč.
|