Prevence a obrana proti pirátům
(na základě
materiálů BIMCO a vlastních zkušeností s preventivními opatřeními
na lodi)
A. Popis metod a
cílů pirátských nájezdů
Současní piráti jsou
ve většině případů vybaveni novodobou technikou a dobře
organizovaní. Navíc máme co činit s bezohlednými lidmi, kteří se
neštítí jakéhokoliv násilí, vydírání nebo vraždy. Piráti
používají rychlé čluny často dobře vyzbrojené. Dále používají
radiolokátory, radiovysílací i přijímací (odposlouchávací)
přístroje, walkie-talkie a osobní střelné zbraně.
Rychlé čluny
najíždějí na své oběti nejvíce v noci, bez světel a zezadu a
snaží se dostat k boku jedoucí lodě a nahodit na zvýšený bok nebo
zábradlí háky s lany, po kterých se šplhají nahoru na loď. Někdy
jedou dva čluny zepředu, mezi loď a na poslední chvíli natáhnou
před její přídí lano, které je přitáhne současně k oběma bokům.
Stalo se rovněž, že zaútočili i během dne, avšak "zastřeně“ -
vydávali se za celníky, rybáře, trosečníky nebo loď vyžadující
pomoc, apod. a každé zpomalení nebo zastaven! obchodní lodi
patřičně využili.
Při loupení na
lodích se piráti zaměřují na obytné i nákladové prostory. V
kajutách posádky loupí peníze a všechny cenné předměty jako
hodinky, rádia, magnetofony, kalkulačky, drahokamy, elektronické
přístroje apod., dále i potraviny a alkohol. Hledají také lodní
trezory a cenný náklad v nákladových prostorech. Někdy se stává,
že loď je piráty obsazena a odvlečena k nějakému pustému ostrovu
či pobřeží a tam vybrakována. Stalo se, že piráti odvlekli z lodi
rukojmí zejména při pronásledování.
B. Oblasti nájezdů
pirátů
Nejvíce Jihočínské
moře (pobřeží Malajsie, Thajska, Filipín, Bornea), Malacká úžina,
pobřeží Afriky, Perský záliv a rovně! i Karibské mořte a
Středozemní moře (v trojúhelníku Port Said - Kypr –
Libanon).
C. Možnost
preventivních opatření a obrany obchodní lodi
Podle zkušeností si
piráti počínali stejně bezohledně v případě, že se jim loď
bránila nebo poddala. Je proto nutné, aby se loď bránila všemi
dostupnými prostředky a preventivními opatřeními, pluje-li v
ohrožených oblastech. Vše potřebné připravit dopředu a
organizačně zajistit a nacvičit s posádkou tak, jak se to děje
kupř. při cvičných poplaších na lodích, případně stanovit signál
poplachu "nájezd pirátů" a podrobný rozpis čiriností členů
posádky.
Dílčí preventivní a
organizační opatření zaměřit zejména na:
1: Hlavní stroj
uvést do perfektního.stavu - připravit na možnost nejvyšší
rychlosti.
2. Kormidelní
zařízení předem překontrolovat - možnost manévrování kormidlem
úplně vpravo či úplně vlevo během přistávání pirátských
člunů.
. .
3. Připravit účinné
zabarikádován! hlavní nástavby, tj. přístupových schodišť
(instalovat mříže, dřevěné konstrukce), přezkoušet za:jištění
venkovních vodotěsných dveří a kovových krytů' kulatých oken.
Nezapomenout ovšem na požadavek únikových cest podle
SOLAS.
4.: Přezkoušet
světlomety, Aldislampy a palubní osvětlení lodě pro oslněn!
útočníků. Někdy je ovšem z hlediska obrany v noci lépe nezapínat
určitá světla, aby útočníci neviděli obránce.
5. Připravit
(nasadit) požární hadice na vytypovaných místech každého
boku.
6. Připravit
„walkie-talkie" pro komunikaci mezi můstkem a
palubami
7. V ohrožených
oblastech zvýšit na noc počet strážních námořníků na můstku
(každé křídlo můstku musí být obsazeno jedním námořníkem, který
je vybaven dalekohledem).
8. V případě náznaku
nájezdu člunů strážní důstojník na můstku vyhlásí neodkladně
signál poplachu, zavolá velitele, 1.SD, 1.PD a
R/O.
9. Radiodůstojník na
pokyn velitele ihned vyšle bezpečnostní telegram TTT s polohou
lodi a s žádostí o pomoc proti pirátům, pokud je čas i
radiotelefonem okolním lodím. Často se stává, že úřady jsou
zkorumpovány piráty a pomoc nepřijde. Tím spíše musí loď spoléhat
na vlastní obranu.
10. Během plavby
normální obchodní lodi se přistávání pirátů děje nejvíce ve
střední části lodi. Pokud je klidné moře, tak po obou bocích, v
případě zvlnění pouze na závětrném boku. Je proto vhodné měnit
kurs lodi a manévrovat kormidlem.
Hlavní obranou
zůstává dobrá připravenost a bdělost lodi a během přepadení
pirátskými čluny organizovaná, rozhodná obrana a nebojácnost.
Další doporučení viz zejména oběžníky BIMCO, které přinášejí
nejnovější poznatky lodí v rámci jejich obrany proti pirátským
nájezdům a minimalizaci škod způsobených lodím těmito
nájezdy.
Autor:
z různých pramenů
připravil
kapitán dálné plavby
Milan Rusňák (*1930),
jeden z prvních
absolventů námořní školy v polském Štětíně,
velitel řady našich
námořních lodí
m/
s KOŠICE
Na moři 29.10.1992
V posledních letech
se velmi rozšířilo pirátské přepadávání lodí proplouvajících v
blízkosti břehů, kotvících na rejdách nebo stojících v
přístavech. V dnešní době se tato lupičská přepadení týkají
prakticky lodí všech druhů a velikostí. Na světě jsou zaznamenány
tři hlavní oblasti ohrožení napadení lodí:
A. Západní Afrika - přepady v přístavech, na rejdách a během
pomalé plavby podél pobřeží.
B. Jihovýchodní Asie – zejména SINGAPORE STRAITS – přepadávány
jsou lodi proplouvající průlivy někdy až 15 mil od
břehu.
C. Části Jižní Ameriky - zvláště přístavy Brazílie a karibská
oblast – přepady obyčejně v přístavech a na
rejdách.
Přepadávání se
častěji vyskytuje v pobřežních vodách než na volném moři.
Zpravidla se lupiči pokoušejí dostat na loď v nočních hodinách
mezi 22,00 až 04,00 z jednoho nebo více malých člunů od
primitivních až po nejmodernější rychločluny. Počet útočníků se
pohybuje od 4 do 12 mužů většinou ozbrojených pouze noži nebo
mačetami, ale občas i střelnými zbraněmi. Normálně se snaží
přirazit k lodi většinou v prostoru zádi a po lanech s kotvičkami
vyšplhají na palubu. Pokud se lupiči dostanou na loď kradou co se
dá a pokud vniknou do nástavby jejich prvním cílem bývá kabina
velitele a rabují i na kabinách ostatní posádky.
Jak předejít
útokům
Většina
potencionálních útočníků je odrazována od svých nekalých záměrů
evidentní zajištěností lodi a ostražitostí
posádky.
Přirozeným lidským
instinktem, bvť i zločince, je strach z neznáma. Proto se
doporučuje plout s co nejvíce zatemněnou lodí, kromě povinných
navigačních světel. Dodatkem bv měly být umístěny na zádi světla
za bokem lodi osvětlující okolní hladinu a je možné vytvářet
vodní clonu kolem zádi z požárních hadic.
V případě přiblížení
se podezřelého plavidla je třeba rozsvítit všechna světla na
lodi, vyhlásit poplach pro posádku, houkat sirénou.,
vystřelit signální rakety, použít
reflektory k oslnění plavidla a přes VHF se spojit
s pobřežní patrolou.
V případě, že
všechna tato opatření selžou a lupiči se dostanou na palubu nebo
mají střelné zbraně nedoporučuje se další obrana nebo konfrontace
s nimi. Posádka může pasivně pomoci případnému dopadení pirátů
zapamatováním si jakýchkoli podrobností o způsobu přepadení a
popisu osob.
Žádné zbytečné
hrdinství !!!
Pro ilustraci, že
nejde v žádném případě o žerty, uvádím několik z mnoha
zaznamenaných případů přepadení lodí v oblasti Singapore Straits
za listopad 1991:
4.11.
piráti vnikli na
palubu lodi, ale po vyhlášení poplachu utekli
10.11.
5 pirátů drželo
posádku jako rukojmí a vykradli kabinu velitele a osobní věci
posádky
27.11.
6 ozbrojených mužů
ukradlo 15.919.singapurských dolarů, lodní vybavení a peníze
posádce.
Zpracoval:
Ing.J.Jurčík
Schválil:
kpt.K.Zeman, velitel m/s Košice
m/s
Košice
Na moři, 01.11.1992
Všeobecné pokyny pro
posádku
1.
Nepodceňovat možnost přepadení v najížděné
oblasti.
2.
Striktně dodržovat pokyny velitele a strážních
důstojníků
3.
Nedopustit moment překvapení ze strany
pirátů.
4.
Dobře si uschovat větší obnosy peněz a cenné
předměty, ponechat si v dosahu jen menší
částky.
5.
Mít stále zavřená okna, hlavně přístupná z
paluby.
6.
Neotvírat již jednou uzamknuté dveře
!!
7.
Zamykat kabiny
8.
Při jakémkoli podezření, že jde o přepadení,
vyhlásit poplach.
9.
Signál protipirátského poplachu poplachovými
zvonky a sirénou AAA (opakovaně) nebo jakýkoli signál
píšťalkou.
10. Chránit zdraví a životy
posádky, zbytečně neriskovat.
Stupně pohotovosti
v různých situacích
A. Za
plavby:
I. stupeň – plavba v
blízkosti ostrovů nebo v oblastech s nižším výskytem případů
přepadávání lodí.
II. stupeň - plavba
v Malacca Straitu a v oblastech s vvsokým výskytem případů
přepadávání lodí.
B. Pohotovost při
kotvení lodi na rejdě.
C. ,Pohotovost při
postoji lodi v přístavu.
Opatření při
jednotlivých stupních pohotovosti
I. Stupeň
pohotovosti
1.
Plavba se zatemněnou lodí - svítí pouze povinná
navigační světla, všechna okna zatažena roletou, zakryta
závěsy.
2.
Všechny dveře na palubu a do nástavby včetně
vstupů do strojovny uzamčeny nebo zajištěny, klíče ponechány
zevnitř, kromě jedněch ústupových pro hlídku.
3.
jeden strážní námořník na můstku, jeden člen
posádky na zádi, spojení vysílačkami a manévrovým rozhlasem,
každých 30 minut kontrola spojení.
4.
Sledování okolí lodi radarem na malých
škálách.
5.
Připojeny požární hadice po obou stranách hlavní
paluby a zádi, připraveno požární čerpadlo k okamžitému spuštění
z můstku.
6.
Připravenost reflektorů a osvětlení lodi k
okamžitému zapnutí.
II. Stupeň
pohotovosti
1.
Plavba se zatemněnou lodí jako při I.stupni,
navíc za boky lodi a na zádi zavěšena zapnutá
sluníčka.
2.
Uzavření dveří jako při I.stupni.
3.
Jeden strážní námořník a jeden člen posádky na
můstku, jeden str. nám.. a jeden člen posádky na zádi, spojení
vysílačkami a manévrovým rozhlasem.
4.
Sledování okolí lodi radarem na malých
škálách.
5.
Připravenost požárních a hadic a čerpadla jako
při I.stupni.
6.
Připravenost reflektorů a osvětlení lodi k
okamžitému zapnutí.
7.
Připravenost pyrotechniky na můstku a na
zádi.
Pohotovost při
kotvení lodi na rejdě
1.
Uklizeno a zajištěno na palubě vše co by se dalo
ukrást.
2.
Uzavření dveří jako při I.stupni
pohotovosti.
3.
Osvětlena celá loď, zavěšena zapnutá sluníčka za
boky lodi a na přídi a zádi.
4.
Utěsněn kotevní skluz.
5.
Dva strážní námořníci obcházejí odděleně po
lodi, spojení vysílačkami s můstkem.
6.
Sledování okolí lodi radarem na malých
škálách.
7.
Připravenost požárních hadic a čerpadla jako při
I.stupni.
8.
Připravenost reflektorů.
Pohotovost při
postoji lodi v přístavu
1.
Viz body 1 - 3 pohotovosti na
rejdě.
2.
Dva strážní námořníci - jeden stále u trapu u
vchodu do nástavby, druhý obchází loď, kontroluje neporušenost
zámků, spojení vysílačkami se strážním
důstojníkem.
3.
Pokud nejsou dělníci na lodi uzavřena skladiště
a vlezy, vytažen gangway.
4.
Nikoho nenechávat bez dozoru v nástavbě, všechny
návštěvy uvést do palubní kanceláře a zavolat příslušného
důstojníka, doprovázet návštěvníky i při odchodu.
Postup při přepadení
lodi piráty
Hlavní cíl obrany
proti pirátům - nedat útočníkům možnost dostat se na
loď!!!
1.
Rozsvítit všechna světla, zapnout reflektory k
oslnění útočníků.
2.
Vyhlásit poplach poplachovými zvonky a sirénou
signálem AAA (opakovaně) nebo pískáním na píšťalku. Posádka
nastupuje okamžitě podle manévrového rozpisu, posádka z přídě
nastupuje před nástavbou. Palubní důstojníci mají vysílačky u
sebe na kabinách a ihned je zapínají.
3.
Strážní důstojník pouští požární
čerpadlo.
4.
Použít pyrotechniku z můstku nebo ze zádi
k odstrašení útočníků podle okolností.
5.
Navázat spojení přes VHF s pobřežní stanicí
(velitel + R/O).
6.
Použít proudy vody, odříznout nebo odseknout
zachycená lana k zabránění proniknutí pirátů na
loď.
7.
Při proniknutí pirátů na palubu lodi nebo pokud
mají střelné zbraně stáhnout se do nástavby.
8.
Podaří-li se útočníkům prolomit dveře do
nástavby nepodnikat nic co by mohlo ohrozit zdraví nebo životy
posádky, neprovokovat útočníky k neuváženým
činům
9.
Řídit se příkazy velitele nebo 1.palubního
důstojníka.
Výstroj a výzbroj
protipirátské hlídky
Ochranná přilba,
pracovní rukavice, ostrý nůž, píšťalka, sekáč a kladivo na
odseknuti ocelových lan, vysílačka.
Všichni členové
posádky si odvážou píšťalkv ze svých záchranných vest a budou ji
neustále mít u sebe pro případné vyhlášení poplachu nebo
přivolání pomoci
Autor:
kapitán dálné
plavby ing.Karel
Zeman (1943)
absolvent
námořní školy v ukrajinské Oděse,
velitel řady
našich námořních lodí
Text
|