Čas na moři
Po zkušenostech z mé
bývalé profese jsem v této problematice neutrální a dávám tímto k
posouzení své názory na změnu času vůbec. Myšlenky uspořádání
celosvětového referenda by bylo patrně nejlepším řešením. Není
myslitelné, aby u nás posun času nebyl a v sousedních zemích byl.
Nadělalo by to pěkný zmatek v časových plánech mezinárodní
dopravy.
Myslíme v zajetí
utkvělých představ, často nepodstatných. Žijeme sice v prostoru a
čase, avšak v čase, pokud se týče této problematiky, nikoliv
přesným na vteřiny/minuty. Vždyť mechanické hodiny v úřadech,
domácnostech atd. jsou zde maximálně 150 let. Naše biorytmy v
genech po předcích jsou opřeny o mechanismus Slunce, nikoliv o hodiny na
stěně.
Jak je známo z
astronomie, sluneční čas je nepravidelný z důvodu, že Slunce se
nepohybuje po kruhovité dráze, ale po ekliptice. Toto je pohyb
zdánlivý, neboť je to naše . Země, která se takto ve vesmíru
pohybuje. Proto bylo pro měření času vytvořeno slunce fiktivní,
tzv. střední. Mezi určitými ročními obdobími se Slunce skutečně
od středního liší několika minutami, nejvíce 16
minut.
Všeobecné použití
slunečních hodin ve středověku i novověku nebylo, neboť byly
pouze umístěny někde na kostelech, velkostatcích a zámcích, spíše
pro horní vrstvy. Naši předkové se tedy řídili Sluncem na obloze,
když vycházelo, vstávali do práce, když bylo přibližně nejvýše,
tedy kulminovalo, byl čas k obědu, když zapadlo záhy se odebrali
"na kutě".
Pokud si všimneme
této skutečnosti, tak v zimě měli narušený biorytmus z léta,
neboť vstávali dříve a šli později spát. V zimě to bylo naopak. K
takové změně, objektivně docházelo ovšem postupně. Jsou známé
poruchy biorytmů a spaní ve Finsku, Skandinávii, Petrohradě a pod
polárním kruhem, kde Slunce skoro nezapadá. Tento jev nazývají
"bílé noci".
Na námořních lodích
během plaveb napříč oceány je nutné posouvat čas po ujetí 15
stupňů zeměpisné délky, což tvoří 1 hodinu času. Při plavbě na
východ to je o 1 hod. dopředu, na západ o 1 hod. dozadu. A to
proto, aby se den s nocí konal za obvyklých nám zažitých
podmínek. Prakticky, podle rychlosti lodě, to znamená posouvat
čas každé 2-3 dny. Nepozorovali jsme nějaké větší poruchy našich
biorytmů. Naše tělo a psychika se s tím hravě vypořádávala.
Někteří citliví jedinci měli menší potíže kupř. s trávením, nebo
se ráno budili později, jiní zase dříve.
Ve světle uvedené
praxe dal se rovněž aplikovat na lodi letní či normální čas.
Většina posádky byla pro udržování takového času, který by
umožňoval pozdější západ Slunce,
Tedy času lodního a
letního. Na lodi nehrála roli úspora elektrické energie (která na
pevnině určitě existuje), ale sociálně-psychologický efekt.
Společenská část dne je večer, kdy se posádka scházela na palubě,
aby si družně popovídala, zazpívala. Pořádaly se rovněž různé
hry, soutěže a rožňovací večírky.
Snad tento
sociálně-společenský faktor a navíc kutilský fenomén našeho
národa hraje v této problematice i na pevnině podstatnou roli.
Posun času je aktem lidstva záměrným. Z kosmu nám přicházejí
nechtěné rušivé vlivy, kupř. vliv Měsíce (úplněk, novum), také
hvězd, ozonová díra atd.
Samotné Slunce nás
také "škádlí" svým zdánlivým nepravidelným pohybem (důsledek
oběhu země po ekliptice). Těch max. 16 minut představuje úhel 4
stupňů v náměru na Slunce, což je také malý rušivý vliv na
biorytmy člověka.
Cestujeme nebo
pracujeme "v magneticky vodivých schránkách" tj. v autech,
letadlech a zejména na lodích a tady jsou naše biorytmy silně
narušovány. Panuje zde magnetický stín (jev Faradayovy kIece),
přesněji řečeno neprotínají nás siločáry zemského magnetického
pole. Tyto výzkumy prováděli němečtí vědci.
Jak vidno ve většině
oblasti lidské činnosti se rušivým vlivům neubráníme, patrně se
chce po nás, abychom se s tím naučili žít pokud to nepřesahuje
alarmující únosnou mez fyzických a psychických možností člověka.
Vedle jevu popsaného v předešlém odstavci, jedná se o noční
směny, nepravidelnost směn, cestování politiků, podnikatelů i
sportovců do vzdálených zemí s časovým rozdílem 8-9 hod. Po
krátké adaptaci většina podává normální i vrcholové výkony. Jistě
to není vše "zadarmo" a snad se tady nějaký negativní jev z toho
v těle a psychice kumuluje.
Závěr: vedle časových
faktorů existují, jak je všeobecně známo, daleko rušivější vlivy
v prostoru, které jak jsem se zmínil, jsou z kosmu nebo jsou
výsledkem činnosti člověka. V prostoru, kde žijeme, máme tedy
"smogový vzduch", pitnou vodu s dusičnany a zejména elektrosmog,
o kterém se moc nemluví a o kterém se také moc neví. Víme, že
kolem každého elektrického pole, které na rozdíl od
geomagnetického zemského, slabého pole, je silným rušivým
elementem pro naše biorytmy.
Nakonec chci upřímně
podotknout, že si nečiním nárok na absolutní pravdu a zkušenosti.
Vím, že na moje názory lze najít mnoho protiargumentů. Také
proto, že lidské vyjadřování myšlenek je procesem nedokonalým.
Bylo zjištěno, že někdy pod stejnými slovy si různí lidé
představují něco jiného, co mění celý význam věci. Je to tedy
názor do diskuse
Autor:
kapitán dálné plavby
Milan Rusňák (*1930),
jeden z prvních
absolventů námořní školy v polském Štětíně,
velitel řady našich
námořních lodí
uveřejněno v časopise
Peckoviny, č.2, říjen 2000
Plujeme stále přibližně východním směrem a tak
posun lodního času je dosti častý. Provádíme tento úkon
v noci, na každé službě o dvacet minut vpřed, takže se každé
službě zkrátí doba stráže o 20 minut. Opačně tomu bude až
poplujeme zpět západním směrem, to se nám zase služby prodlouží,
poněvadž čas se bude co 15 stupňů nebo-li poledníků posouvat
zpět. Posun času na lodi je pro některé lidi na lodi dost
nesrozumitelný. Když loď přeplouvá
180 poledník, čili datovou hranici, to z toho mají často i
námořníci zamotanou hlavu. Pluje-li například loď
z Austrálie do Peru a míjí 180 poledník v neděli, druhý
den je opět neděle a námořníci mají dvakrát sváteční oběd a den
pracovního klidu nebo přesčasovou práci za oba dny. O neděli by
však přišli, kdyby pluli opačným směrem například v sobotu,
to další den by byl zapsán do lodního deníku jako pondělí a
nedělní oběd by se nekonal vůbec ani žádné náhradní volno za
neděli. Proto námořníci proplouvají směrem na západ raději ve
všední den, kdy se jim týden o jeden pracovní den zkrátí. Je to
trochu složité, ale taková je realita. V letadle si posune
hodinky každý cestující během letu najednou o několik hodin a věc
je vyřízena, nikdo ani nad tímto problémem neuvažuje. Námořníci
na takovéto uvažování mají asi více času.
Autor:
kapitán dálné plavby
Antonín Fojtů (*1930),
jeden z prvních
absolventů námořní školy v polském Štětíně,
velitel řady našich
námořních lodí
z knihy
Moře milované,
moře proklínané
Po krátkém navigačním
odbočení do historie vraťme se opět na palubu lodi Košice, ať
doženeme uspěchanou současnost. Sedmý den po odplutí z Japonska,
31. prosince, se nacházíme na 30 stupni severní šířky a na 169
stupni východní délky, s lodním časem posunutým již o dvanáct
hodin dopředu. V tomto mimořádném postavení jsme o půlnoci takřka
mezi prvními na zeměkouli, kteří obracíme poslední list v
kalendáři a chystáme se otevřít nový nautický Almanach. Na
stejném časovém pásmu s námi jsou lidé z Kamčatky a z části
východní Sibiře, obyvatelé Gilbertových a Maršalových ostrovů,
domorodci ze souostroví Tuvalu a Fidži, Novozélanďané. Pro
zajímavost je třeba ještě dodat, že jako absolutně první na světě
uvítali Nový rok již hodinu před námi sovětští občané na
Čukotském poloostrově v extrémním časovém pásmu + 13 hodin
dopředu od času grynyčského. Tímto výběžkem přesahuje asijský
kontinent východní polokouli až na stosedmdesátý stupeň západní
délky a teoreticky by mělo být časové pásmo -11. Ale jelikož
ostatní území velké ruské země je v zóně východní, je tady časový
posun vyřešen s hodinou třináctou.
Však se to málokomu
podaří, aby mohl zapíjet jeden rok dvakrát za sebou, tak jako se
to tentokráte povedlo nám. 1. ledna o půlnoci, před datumovou
čárou sto osmdesátého poledníku, zastavujeme kolo času a začínáme
tentýž den ještě jedenkrát. Jak známo, při plavbě na východ, vždy
po patnácti stupních zeměpisné délky, posunujeme o jednu hodinu
dopředu lodní čas. Tady, uprostřed oceánu, couvneme s datem o
jeden den zpátky a dalším šoupáním po jedné hodině vpřed se s
relativitou času vyrovnáme. Takže na konci cesty kolem světa to
bude zase všechno fifty fifty neboli akorát. Je to celkem
jednoduché, jenom kolektivu mzdové účtárny tím vyvstanou
problémy, jak vyúčtovat dvakrát 1. leden jako svátek a zda za
dvaatřicet dnů jednoho měsíce dolarové příplatky nedat, nebo dát.
Kdo jsi se 1. ledna narodil, máš důvod k tuplovaným oslavám, a
jestli ti včera něco nevyšlo, dneska to můžeš
stornovat.
Autor:
František
Ptáček (*1930)
absolvent námořní školy
v polské Gdyni,
palubní důstojník na řadě
našich námořních lodí
z knihy
Schody
do celého světa
|